Tuesday, November 11, 2008

Karya Ekpressi Jiwa

Karya Ekpressi Jiwa
Khosyatullah, Ahmad Baihaqi Saharun
www.iluvislam.com
Editor:afdhal87



Semua orang yakin jika saya mengatakan menulis itu mudah.Memang mudah,Tetapi kalau Allah tak mengizinkan ,tidak walau sepatah atau sebaris ayat pun kita mampu nukilkan.Itulah kita, manusia yang sememangnya lemah dan kelemahan itu sifat kita.Kita takkan berdaya menyalahi sifat itu dan menjadi kuat tanpa bantuannya.

Susah Vs Mudah

Mudah atau susah bergantung pada Ilham yang Allah kurniakan.Ilham atau idea tidaklah sukar untuk diperolehi, hanya meneliti dan mentafsir senario masakini saja sudah mampu membuahkan seribu juta Idea, tetapi kenapa ianya masih kelihatan sukar untuk diterjemah dalam media yang menarik?

Interpretasi Idea dan Pengimplementasiannya

Apabila sebuah Idea telah menyelinap masuk dalam aqal pemikiran sempit kita, haruslah kita perkembangkan dan menginovasikan menjadi sebuah karya Kreatif yang mana mampu saja menawan hati sesiapa yang membacanya.

Bagaimana?

Skill dalam penterjemahan idea terlalu banyak.Ada antara kita suka untuk melukis,maka dengan lukisanlah idea itu disampaikan.Ada yang suka menulis lirik lagu,Maka dengan Lagulah dia mempamerkan Idea yang terwujud dalam benak pemikirannya.
banyak wasilah dan methode dalam penyampaian atau penterjemahan Idea , dan ia boleh diasah dengan latihan yang bersungguh.


"Bagi orang lelaki, sebahagian daripada apa yang mereka mengusahakan, dan bagi orang perempuan, sebahagian daripada apa yang mereka mengusahakan. Dan mintalah kepada Allah pemberian-Nya" (4:32).

Hasil sesuatu latihan boleh sahaja dikira dengan berapa ramai yang menjadi pengomentar karya anda.Semakin banyak yang memberikan pandangan semakin baiklah penulisan itu atau karya tersebut.Skill tersendiri boleh tercipta mengikut naluri kita, personaliti kita.Dengan cara penterjemahan Idea sahaja sudah mampu menggambarkan Personaliti seseorang itu.Benar atau tidak?

Anda mungkin tidak percaya tetapi itu adalah kebenaran kerana ia adalah terjemahan daripada sikap kita samada kita adalah seorang yang sistematik,romantik,jiwang ataupon mempunyai semangat juang yang tinggi. Itu semua boleh dilihat daripada hasil karya yang kita implementasikan tidak kira dalam bentuk apa pun metode yang kita pilih ia tetap mencermin jiwa anda.

Seni Dakwah

Berkaryalah kerana Agama dan itu banyak manfaatnya.
wahai pengembang dakwah, perlulah kamu semua ingat sesungguhnya setiap mad'ue itu berbeza-beza sifatnya dan bukan setiap yang kita usahakan kena pada jiwa mereka. Maka salah satu wasilah pengetuk hati-hati mereka adalah karya kreatif.ada yang diantara saudara baru kita tertarik pada islam hanya melalui tulisa khat.ada pula melalui novel dan adapula yang melalui lagu-lagu islam.Telah saya tekankan pada artikel pertama saya bahawa wasilah dakwah itu banyak selagi mana tidak bertentangan dengan syariah islam maka pergunakanlah dengan sebaiknya.Islam itu indah dan telah Allah kurniakan Quran sebagai petunjuknya dan oleh itu alangkah baiknya Alquran yakni karya Agung ini di inovasikan isinya dan di jadikan karya yang pelbagai .Dengan itu jalan-jalan kebenaran itu makin luas dan makin terang.

Dialah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat" (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran dan yang lain lagi ialah ayat-ayat "Mutasyaabihaat" (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu: menurut kandungan hati masing-masing) adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah dan orang-orang yang tetap teguh
serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu agama, berkata: Kami beriman kepadanya, semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang yang berfikiran.(Surah ali imran 3:7 )


Islam amat memerlukan bakat-bakat ataupun potensi-potensi dalam apa jua bidang untuk di pergunakan dalam dakwah islam.Maka , sedarlah tiap pada kamu ada potensi daie masing-masing yang telah Tuhan Sekelian Alam ini kurniakan.Ketahuilah bahawa apa guna bakat itu jika tiada sedikit partisipasi dalam jalan yang telah Allah memberikan jaminan kebahagiaan kelak.


Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?

Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya)(surah assaf 61:10-11)


“Yes, We are able to put together in perfect order the very tips of his finger"
-the Holy Quran on the identity in the fingerprint, far before CSI was even establish!

3 comments:

  1. im...nak komen ni n post MLM tu gk..instead of copy n paster pe kate im ringkaskan??
    pjg sgt la nak bce...hmm lg p0n klu full article better org bace dr site im amek tu je ye dak..
    all da best!=)

    ReplyDelete
  2. huhuh..even do idont know who comment this but its ok!im sgt2 mhrgai nyo...insyaallah iwill perbaiki dari mase ke semasa. tq

    ReplyDelete

Sila komen.