Saturday, November 15, 2008

penghayatan ALAM






Menakluk HUJUNG DUNIA!



Sabtu, 15/11/2008- Hari ni, aku bersama dengan beberapa junior couremate telah pergi ke Gunug Pulai dan Tanjung Pia, Kukup sempena program kembara ”pengahayatan alam08”..hahah..tu aku bagi name..so awal pagi tadi aku dengan semangatnye bangun Subuh..Eh sebelum nih pon semangat. Tapi bile ada program lagi semangat!..idea nak pergi mengembara hari nih datang dari ’adik’ hafiz, my junior coursemate. Pada mulanya aku tak nak ikut. Al maklum la ujung sem, krisis ekonomi ler..After dapat sponsor dari adik hapis ni, so aku pon stuju ler nak ikut. ”Hapis abang Im pinjam dulu ok..kehkeh..t JPA masuk aku belanja KFC kt JJ..hahah”. Tunggu punya tunggu bebudak nih last2 pukul 9.00am gituh mereka pon menjemput aku di blok g30 nih ngan kereta honda..eh pe model ek? Hahaha..em tapi aku panggil bus tranasional! Sebab seat depan dia ade pengalas lengan cam bas tuh!hahahaha...kami tergelak2 sambil buat2 lawak. Ye lah pepagi lagi semua semangat. Kang balik confirm terlentok. Kate semalam nak kuo kul 7am. Aku dari pepagi dah tunggu. Sambil tunggu diorang datang aku sempat lagi setelkan few masalah peribadi..Eh biasa lah. Conflict itu ini..baru meriah hidupkan..eh bab nih aku cite kat lain ok!. Aku duduk depan. Wah mewah betul kereta adik hapis nih. Aku sendiri pon takde lesen lagi..hahaha. Junior dah boleh drive. Aku still menumpangkan? Ah tak kire, public transportkan banyak!. Tak osah drive. Hahaha. Sempat lagi singgah jumpa Cik Nurul, past gambar pasport for camp JKM. Eh Cik Nurul my best friends kat KRP. Jangan salah paham!. Ler..lari tajuk lagi..Ish aku nak tulis report nih. Dah2 cibuk je. Ok so kami singgah breakfast di Pekan Nanas. Menu, nasi lemak + sup! Ye sup! Le..pekehe bagi sup nih. Aku order nasi lemak telur je. Rupa-rupanya memang satu set siap sup. Hahaha.pelik2 je. Tu lah orang suh berjalan, explore dunia, boleh cari pengalaman. Kalau setakat duduk di bilik apa yang kita tahu, bau, rasa, sentuh, lihat dll..So pe tunggu lagi Jom !. Gerai nih tepi jalan utama je. So senang kami parking kat depan kedai. Sambil minum2 dan menikmati makanan tuh, kami berdiskusi pasal MLM. So adik Hapis turut backup aku tak sokong business ni..share, nasihat anatara satu sama lain gitu. Kan bagus. Eh lupa plok nak kenalkan, ada 3 orang lagi. Adik alip, amy, and...er..sape ek sorang lagi? Hah Si Pie kan?Hahaha aku lupa lah..Sorry. ye lah tak semua junior aku kenal. Perjalanan diteruskan. “bus transnasional” nie skali lagi stop kat pekan Pekan Nenas..eh bakpe banyak pekan daa..deretan kedai lama menggamit perhatian aku. Eh biasa ler..penghayatan bandar gituh. Kami ingat nak beli few makanan, such as roti ke, pe ke..utk dimakan kat G. Pulai nanti. Confirm lapar past mandi. Cari punya carik lah takde satu kedai pon jual roti macam kat koop UTM nih..hahah. Ntoh apa cap ler..tak berani nak beli..keh2..nih was2..tak boleh.kekekekh. Trip diteruskan!. Misi pertama mandi di air terjun Gunung Pulai. Selepas bertanya ngan few penduduk kampung kami pon sampai ler around. Ceh kamu nih Pis padahal dah pernah pergi. Boleh pulak dia lupa jalan!. Aku nih selama 3 sem terperuk kat blok pon tahu..ye lah tuh tengok google earth!hahahah. Pemandangan sepanjang jalan berselekoh ditambah vista kelapa sawit, rumah kampung, kekanak berlarian, cukup mendamaikan hati nurani aku..cewah..alah engkau cakap ayat berbunga sikit geli konon. Padahal cakap kat awek tak geli!..eee. lagi lah. Aku dah tinggal kerja2 tuh!. Time jahil dulu ler..EH sorry2 lari tajuk lagih. Emm...sampai kat kaki gunung tuh kami disambut pemandangan hutan belantara mengHIJAU!ye..cantik sungguh..beruntunglah bagi mereka yang berfikir!. Sambil deruan air mencelah batuan dan akar kayu saling bersahutan dengan bunyi alam lain. Memang mendamaikan hati2 orang2 yang berFIKIR..Gunung didaki. Air terjun jelas menyambut kami. Wah aku tak sabor bila melihat pecahan air di bebatuan!. Cantik, sesejuk mata memandang. Panjat punya panjat, sampai ler port utk dilanding. Ruang kecik. Cukup hanya utk satu group ja. Nasib baik kami datang waktu pagi. Takde orang. Tukar baju semua..then apa lagi, gedebush! Brrrp..sejuk woo..boleh la stakat rendam2 badan dan bersandar pada batu dan biarkan air terjun ke atas badan!. Tapi sebab dasar bebatu so aku tak bagi bebudak ni main stunt2!. Tapi boleh pulak diorang panjat dinding air terjun tuh! Benda tuh dah ler licin. Kalu tergolek aku jugak yang susah. Sempat la bergambar. Pukul 12tgh hari gituh berangkat untuk misi ke2, ke hujung benua Asia! Tanjung Pia..Masa nak turun tuh jumpa lah abang merempit nih berpeluk, berkepit dan bermandi-mandian bersama-sama ’isteri’ mereka barangkali..Ada jugak terjumpa few family betul. Tapi mereka lebih gemar mandi di kaki gunug saja. Abang rempit mana suka port2 terdedah gitu kan2? Sendiri pikir... ”tranasional” bergerak laju meniggalkan Gunung Pulai yang indah, tapi dicemari aksi2 gegadis dan jejakong berkepit di kawasan ciptaan indah pencipta. Sedikit geram. Pemandangan kampung memang cukup mendamaikan..Kalau lah tempat ginih tak dirancang sebaik mungkin oleh para perancang seperti kami ini kelak..aduh! musnah semua alam..Mana taknye..RASUAH itu ini. Malah aku boleh kata bebudak U yang praktikal di majlis perbandaran pon dah mula lentok dengan ’hadiah’ dari tokey2 besar, nak masuk projek katakan. Bagi kasut, belanja itu ini..itu tak kerja lagi. Kalau dah kerja? Confrim rasa terhutang budi kat tokey besar nih! Ok kita sambung cerita kita.. So jam dah mula memasuki waktu petang. 2pm. Papan tanda 12km, Tanjung Pia. Alamak jauh plok. Kami stop sekali lagi di sebuah masjid untuk menunaikan hak2 kepadaNYA dan hak-hak badan..heee..then akhrinya kami pon sampai ler di Taman Negara Johor, Tanjung Pia. Ler ingat free..parking RM3, tiket masuk RM3. Sampai kaunter..”dik maaf ya, kat ujung tuh ditutup untuk pengunjung, kerja pembinaan”. Ler..dah alang-alang sampai. Masuk jugak lah. Memang cantik pemandangan pokok bakau tinggi melangit. Lantainya lumpur pekat dipenuhi siput, ketam, dan belacak. Kat atas pokok, monyet dan lotong. Kat atas jeti..mestilah manusia!hahaha..ada sebuah pelantar dibina tinggi sedikit dijadikan tapak berkhemah. Di tengah2 hutan bakau..wou..menarik. Facilities semua ok. Cuma sampah sarap bersepah kat bawah tuh. Ngan botol, plastik..paling menarik, selipar! Yep, selipar pengunjung yang tercicir jatuh dari track kayu kot. Tak boleh nak turun. Selut. Bahaya. Tapi heran juga, apa yang dibuat duit tuh kalau tak kutip sampah yang melekat kat celah2 pokok tuh? Kata taman negara. Tak jaga pon. Bukan salah managment jugak..nie mentaliti rakyat Malaysia la..siapa lagi. Takkan mat salleh ngan makcik salleh!hahaha..Few bahagian semakin terhakis oleh ombak. Maybe sebab kerja-kerja penambakan oleh jiran kita yang ’baik’ kat seberang tuh. Kekadang ada jugak program penanaman semula dibuat oleh pelbagai pihak. That good. Tiba2 ternampak cenderamata dari UTM!wah..bangga2..nak2 plok dari FAB (FAKULTI ALAM BINA). Time kat jeti tuh terserempak ngan En Nyet. Garang! Boleh plok dia melompat nak terkam. Pebende lagi lari lah weh! Takkan nak biar dia kekoh (gigit) kan. Hahhahah..Di penghujung jeti sebuah pemandangan mengagumkan aku menanti. Lautan luas sambil melihat kapal2 kargo sebesar dinasour bertali arus ke Tanjung Pelepas Port. Aku hirup udara segar sepuas2, sebelum pulang ke UTM pada jam 4pm. Semua tertidur dalam kereta. Eh driver tak lah. Kalau tertidur jugak alamatnya aku tak post cerita la hari ni!. Kami tiba pukul 6pm selepas makan di restaurant di Tmn U. Perut lapar ooo...

2 comments:

  1. em...cantiknye tempat 2..
    mesti sronok kan...
    tringat mase p mandi air terjun skayu ari 2..kt trganu la...
    air sejuk, suasane yg pnuh kdamaian
    x sangke dalam dunia yang penuh arus kemodenan nan ni ade lagi tempat mcm ni..
    so, dgn nikmat yg ade ni kte pelihara la baik2..
    ~cintailah alam..anugerah Tuhan:) ~
    ~*~ cik suha~*~

    ReplyDelete
  2. "peliharalah alam sekitar mu, nescaya kelak alam sekitar mu membalasnya"-perancang.
    Sekayu! ye dah lama sangat saya tak pergi. Saya pon dah ingat2 lupe tampat tuh. Insayaallah suatu hari nanti kalau ada peluang akan saya pergi lagi..menggmit kenangan bersama keluarga dulu kala!

    ReplyDelete

Sila komen.