Saturday, November 1, 2008

Bertemu EN IKAN!


Bertemu EN IKAN!

Salam wahai sahabatku sekalian, yang berada di utara, timur, selatan, dan barat! Hari nie aku berjumpa dengan EN.IKAN..eh tak kenal encik ikan ke? Alahai yang ade sirip ngan insang kat tepi tuh. Yep yang tu lah, Encik Ikan. Aku sarung kasut siap dengan tracksuit putih dengan baju ejen putih dulu. Pagi nie selepas makan nasi lemak bersama nescafe panas, aku terus menyelusuri jalan bertentangan trafik. Eh takkan la berjalan tengah jalan. Nak mampiuh!hahaha..Sampai saje kat Tmn. Tropika aku disambut oleh makhluk TUHAN yang lain. Ada yang hijau, ada yang tengah berenang dan terbang. Semua ceria. Sentiasa bertasbih pada penciptaNYA tanpa lelah. Manusia? Lupa? Sibuk? Ish2. Takkan lah kot gitu sekali sampai lupa. Jangan sampai terlupa ok! Nanti kita ”dilupakan” hah..padan muka. Mula rasa resah, risau, dan sebagainya. Masa tuh hah baru teringat nak cari PENCIPTA. Kenapa manusia lupa? Dah nama pon INSAN. Dulu time aku mengaji kat sekolah, kata cikgu, INSAN maksudnya TERLUPA! Hah betul ke?hahaha..Patut la insan ni kena selalu diingatkan. Sebab pelupa rupanya. Ooo..aku mengangguk bila habis tutur kata Encik Ikan. Aku tanya lagi, habis perasaan gembira dan sedih tuh semuanya dari ”sana”? Yep..katanya lagi. Semua perasaan itu sebahagian ujian. Boleh jadi kita rasa gembira. Tapi tak perasaan itu ialah ujianNYA. Nak tengok kita nie kalau seronok terlupa tak. Lalai tak. Camtu juga perasaan sedih. Oo..melopong aku dengar. Paham En. Ikan! Terima kasih ya. Ikan itu beredar, dari jauh En. Biawak memerhati. En Ikan pernah cerita kat aku, En. Biawak tuh jahat! Asyik nak musnahkan aku katanya..Bila En. Biawak nampak aku, dia terus beredar meredah air cokelat kelam tuh. Deruan air di celah batuan memanggil aku terus memerhati alam. Mendung. Tiada cahaya matahari walau dah pukul 9.00pagi. Semua diliputi kitaran alam mengikut Sunatullah. Salam diberi pada sekumpulan anak muda yang sibuk berdiskusi. Berkopiah. Alim. Aku kenal mereka. Aku pilih untuk tidak mengganggu mereka. Aku duduk di kerusi kayu di atas pelantar kayu menjulur ke tengah tasik. Terus memerhati. Pemandangan kubah biru Masjid Sultan Ismail di hadapan. Jelas. Kenderaan tak putus-putus ulang alik di Jln. Universiti. Jalan yang telah berjasa membawa ribuan manusia untuk mencari ilmu di gedung ilmu ni. Di situ juga terdapat pintu gerbang. Kelak aku akan bergambar berlatar belakangnya. Dengan jubah dan scroll bewarna merah!.

” Dari Tuhan Untuk Manusia”

En Deer melambai bagi salam..”salam wahai pemuda!”. Aku membalas ringkas. ”Maaf ya aku tak boleh bersembang dengan kamu hari ni..”..balas aku. ”Nota urban engineering menunggu di bilik..” sambung aku. ”Tak mengapa lah wahai pemuda..jumpa lagi.” Kata En Deer. Mereka terus meragut rumput hijau di rumahnya. Aku menyelusuri pulang.

”Dari perancang untuk masyarakat..”

Penulis
DARI CATATAN REMAJA2
12.45am, 1/11/08
G30-324, KRP.

No comments:

Post a Comment

Sila komen.