Wednesday, November 5, 2008

Catatan dari PERANCANG

Catatan dari PERANCANG

Salam semuanya..ish dah lama jugak tak writing with feeling nie..hehehe. So pagi-pagi buta nie (manusia yang buta..not pagi hari!) aku berpeluang kembali menulis dengan penuh perasaan ceewah..yo o ler kamu nie..ish2. Ye lah few posting sebelum nie semua main copy saja dari rerakan atau laman web lain kan..so posting utk edisi kali ni cuba membawa kepelbagaian dalam blog nie insyaallah. Kata orang kampung aku variety !. Boleh la kenal sikit antara satu sama lain ye tak? Itu lah antara tujuan utama aku menulis for ruangan Catatan Dari PERANCANG.

Semua catatan peribadi adalah cerita berdasarkan pengalaman aku sebagai bekas pelajar tadika, sekolah, sebagai rakyat biasa, muslimin (walau tak alim), motivator (walau tak diiktiraf), pengacara, bakal perancang bandar, bakal aboh pada baby comey , sebagai anak, abang, pemimpin secara langsung atau tak, sebagai pemerhati alam dan banyak lagi..senarai ler sendiri. Tak larat aku nak tulis kat sini..hahaha. Aku cuba menyeragamkan balik tajuk2 posting dalam blog nie supaya tak berterabur macam pakaian aku kat bilik nie kot? Eh tak dela..heee..peace. Biasa lah bilik bujang. Tu sebab aku nak menikah awal. At least ada orang yang lipatkan my pakaian hahahaha..eh sorry lari topik. Heee.

Hah satu lagi kalau perasan penulisan aku lebih berbentuk kejiwangan kata orang. Eh? Betul ke? Jap2 aku check...Aaa betul lah.hahhaha.. Macam nie biar aku explain sebenarnya pendekatan yang aku cuba bawak ialah isu-isu yang dekat dengan golongan seusia aku.. apa lagi kalau bukan isu cintan cintun nie? Kan? Betul tak alah tu sengih2 tu betul lah. Aku buat tasmilan macam ni bukan ikut pikir logik je. Nie from my observation dan pembacaan aku. Seriously kalau tak percaya tanya eventhought budak2 ”otai”, rockers2, jiwang2, ntoh apa bende lagi tittle pon segala jenis bentuk manusia, seusia aku, pasti tak boleh elak hal macam nie.

Yo o ler tuh kalau dia cakap aku tak main la cintan cintun nie..Tuu alien namanya. Dah Allah SWT kurniakan, pandai2 lah uruskan. Jadi hok tak betul tuh bila tak pandai nak urus. SeIslamik macam mana atau sekular macam mana pun seseorang tuh, pasti terlibat walau sekumit rasa. Perasaan ini normal. Dan selepas pembacaan dan mengikuti ceramah hal-hal gini baru aku paham kenapa Allah SWT mengurniakan perasaan cintan cintun nie..Eh ingat cerita, artikel (copy), dan hasil kreativiti lain yang aku post dalam ni takde isi ke? Memang lah tak bagus. Aku tak pernah mengikuti mana2 kursus atau bengkel penulisan secara formal. Semuanya berdasarkan pemerhatian dan pengalaman. Secara tak langsung aku dapat berdakwah kan?

Teras aku ialah PERUBAHAN DIRI!. (pstt bukan perubahan matan!.heee). Yep bukan berubah jadi masked rider pakcik oi..berubah jadi orang, jadi manusia dalam maksud sebenarnya! Orang yang sebenar. Dari malas jadi rajin, Dari tak yakin jadi berkeyakinan, dari buruk jadi semakin baik..dan sebagainya. Memang benarlah kata-kata pensyarah aku. Nak ubah sekumpulan manusia belum tentu dapat. Tapi kalau dapat seorang dua jadi lah. Supaya seorang dua nie dapat cari sorang dua lagi. Begitu lah dia..makin lama, makin ramai yang jadi BAGUS!. Aku juga bersedia mendengar komen, pandangan, dan nasihat dari pembaca sekalian..jika ada fakta tersalah, kenyataan tak berasas ke, bidang ilmu yang tak mampu aku kuasai ke..harap sesangat dapat ditegur dan berkongsi. Aku memohon maaf jika ada posting yang aku letak dalam nie macam terkena mana-mana pihak sama ada wujud atau tak..sengaja atau tak. Eh mana tau kisah anda boleh buat orang lain BERJAYA?! Free2 dapat pahala kan? Hah sekali lagi aku nak ingatkan para pembaca supaya mengambil perkara baik lagi bersuluh baiknya. Kalau kelam2 tak nampak baik ke tak baik dikaji dan bertanya pada pakar. Karang cakap aku ngajo benda tak betul. ”Eleh kamu nie cakap je lebih, buatnya tak” contoh ayat-ayat manusia yang tak paham2 konsep saling menasihati nie..habis tuh nak tunggu manusia seluruh dunia nie jadi baik dulu? Jadi orang semuanya baru boleh menasihati antara satu sama lain, gitu ke? Bila agak2nya? Bagi tahu sedikit...Hmm Aku pon manusia biasa wahai rerakan. Tak dapat nak elak dari buat silap. Tapi sekurangnya aku cuba buat terbaik untuk diri sendiri dan masyarakat sekitar..akhir kata dari penulis, aku, Im, Aimran, Dikran, Tamrin, pakcik, and what ever else Selamat MEMBACA!


”Aku bukan mencari NAMA, supaya menjadi TERKENAL macam selebriti, tapi aku mencari REDHA dari ILAHI..”

BLOG PERANCANG

http://perancang-perancang.blogspot.com

1. KENYATAAN AKHBAR PERANCANG
2. CATATAN DARI PERANCANG
3. Journal of PERANCANG
4. Tips of PERANCANG
5. Activities of PERANCANG
6. Commentary of PERANCANG

Dari Perancang untuk Masyarakat!

G30-324
0421 5/11/08
KRP, UTM

No comments:

Post a Comment

Sila komen.