Saturday, November 1, 2008

4

4
Salam bagimu sekalian sahabatku. Semoga kamu diberkati oleh ALLAH swt. Sepanjang hari. Supaya kamu sentiasa ceria bagi orang-orang yang BERFIKIR! Aku mulakan cerita dengan 4..ya empat, EMPAT, FOUR.

Eh apa benda no 4 nie? Im kamu main no ekor ke? Eh taklah..memandai je buat tasmilan begitu. Nanti biar aku jelaskan. Emm..apa dia ye? Hmm..aku memikir panjang. Angka yang buat aku ternganga mendengarnya! YaAllah adakah dia memahami maksud aku? Maksud apa pulak nie Im? Cuba bagitau terang-terang. Eh aku sendiri tak pasti. Macam mana nak beritahu anda semua. Looo...gitu ler plok. Aku teringat akan pesan En. Ikan..

”Sabar wahai pemuda, lengkapkan dirimu dengan selengkapnya!”

Aku tunduk.

”Wahai pemuda kamu akan berlayar, kena ada ilmu. Nanti boleh tenggelam kapalmu..Sabar. Sediakan diri, kapalmu akan berlayar kelak.”

Aku mengangguk tanda faham.

”Saya 3. Kamu 4!”

Aku telan air liur. Apa maksud dia? Aku tak paham. Otak aku mula menggerakkan sel di dalamnya memikirkan maksud EMPAT.

4 biji donut?
4 bungkus nasi lemak?
4 ringgit?
4 sen?
4 hari lagi?
4 saat ?
4 baby comel?
4 kucing gebu?
Atau
4tahun?

Subahanallah..benarkah apa yang aku dengar? Jika benar maksudnya, maka benarlah! Aku terdiam. Balik petang tadi, persoalan tersebut terus bermain-main dalam minda. Aku nampak angka tu terlompat-lompat, riang agaknya. Tak tahukah hampir sekali lagi air mata pemuda ini berguguran. Mata berair, aku cover beb, malu ditengok orang. Dah normalnya begitu, pemuda macam aku ni tak pandai nak tunjukkan perasaan. Sampai ke meja study aku memikirkan. Itulah buat aku terkejut lagi. Kena heart attack kat tempat tuh baru tahu..hahahaha, kan dah susah kena call ambulans, nauzubillah. Rasanya aku paham...Tapi aku nak bagitahu bukan empat sebanarnya, tapi 2.5 lagi! hahahaha..Sendiri paham lah. Salah kira tuh. Cuba kira betul-betul, guna calculator tuh. Aku tersenyum menulis posting ni. Teringat pesan En Ikan dan rakannya di tasik. Terima kasih alam. Allahmdulillah..


Penulisan diakhiri dengan iringan lagu Suara Firdaus, Menuju Wawasan..

”Umat Islam harus cemerlang hari ini mesti lebih baik dari semalam..jangan buang masa, siapa kata kita tidak boleh..kita ada Allah Maha Kuasa, kita punya kuasa tenaga, doa sebagai senjata..umat Islam sentiasa boleh..”

Ayat yang sentiasa diulang setiap malam di sekolah teknik dahulu..akhirnya aku dah jumpa lagu asalnya..Terima kasih. Aku teringat kenangan aku tidur di atas katil double deck di asrama dulu..Jauh. Memang jauh TARGET ku..setinggi 4.00!

3 comments:

  1. 4=4.00 flat la!!hee~ =P
    em 2.5 thn lg nak abes kn..

    ReplyDelete
  2. hmm mmg la 2.5thn tu abes study la pakcik..hee~ s0wie en. aimran..=P pastu xm0 keje??uhuhu..

    ReplyDelete
  3. yee..pandai pon..mesti guna calculator cap casio nie..
    eh mesti la bekerja. belaja EMPAT tahun pastu tak nak kerje..tak ke pelik namenye tuh.. emM..lagipun lagi 2.5 je..INSYAALLAH masenye kunjung tiba.

    ReplyDelete

Sila komen.