Sunday, November 9, 2008

YES or NO

Salam semua reader..kekadang kita perlu belajar untuk MEMILIH. Betul tak? bukan TERANG aje..tapi LAGI BERSULUH..ya betul tuh. aku bagi simple example, contohnya kalau anda mahu makan, takkan ler nak pilih lauk pon berejam kalau kita takde decision!. eh jap aku ase cam nak makan kari..eh jap2 aku nak makan ayam goreng la..emm tengok gulai nih sedap plok..alamak mne satu aku nak pilih nih..contoh..orang kat belakang alamak kak dah beratur panjang aku kate..skali lagi ini cerita rekaan..aku bagi satu lagi contoh. hah ni sape kena sure tersyum lebar.terase katakan. Let say kita nak pilih calon isteri. so dah sampai la seru. cukup semuanya. agama, ilmu, harta, pendek cite cukup sifat lah!hahaha. tibe2 rupa-rupanya kita ada 2 atau 3 pilihan. stakat 2,3 takpe jugak nih ada samapai 10orang hah guane gituh?sendiri jawab. dah jenuh buat solat istikharah. tak boleh2 jugak nak wat decision. eh mak2, boboy rase si A la..sok plok mak2 boboy rase si B la..sampai la ke si z! tak sudah2. Ini lah payah kalau tak pandai buat keputusan. Cuba anda bayangkan kalau dalam hidup ini ada 3 jenis pilihan. Contoh BAIK dan JAHAT. Orang mesti pilih baik. takde lah plok aku pilih tengah2. ntoh bile konsep TENGAH2 ni wujud. Kalau say NO ckap NO. Kalau say YES, say YES. simple sangat dalam hidup ini hanya ada 2 pilihan bukan satu bukan 3 atau seterusnya..nak jadi baik atau jahat. nak masuk syurga atau neraka. nak makan atau tak nak makan. nak tidur atau taknak tidur. NO or YES. That its! kalau tak boleh cakap tak boleh. kita pon tak pening kepala. macam dalam iklan tuh.Kan senang ada dua pilihan dalam hidup ini. Dalam pesawat ada butang BERLEPAS or MENDARAT. Air plok ada dua jenis. KOPI dan TEH. channel TV kat remote BERITA dan MOVIE...Aku fikir balik mengapa tidak diberi hanya 2 pilihan saja dalam semua situasi? islam itu mudah, walau ada perkara HARAM tapi bila dalam kes tertentu kita diberi rukhsah. Rasanya baik anda cari lagi contoh lain. ilmu aku sangat terhad. Maknanya kita kena ikut situation. Kadang-kadang kita tak boleh buat decision on that time. Atau pada masa itu, itulah keputusan terbaik dalam hidup. dalam sesuatu perkara bagi aku MEDIUM is the best! Tapi dalam say NO or YES tiada in BETWEEN. kekadang sebab kita tak bagi kata putus, hidup orang lain merana. BULATKAN HATI, TETAPKAN TEKAD.Tetapkan pendirian anda.

No comments:

Post a Comment

Sila komen.