Wednesday, November 5, 2008

Dilema mahasiswa melayu..

Dilema mahasiswa melayu..


Minggu peperiksaan aku bermula. Seperti biasa pada malam peperiksaan pasti aku akan berdiskusi dengan rakan sekuliah. Bukan apa, mana tahu, kot-kot selama ini kita ingat betul rupanya salah. So bila study dalam kumpulan boleh jugak tegur-tegur. Sangat lah malang bagi mereka yang berilmu tapi menunjuk-nunjuk pada mereka yang kurang berilmu, supaya dirinya jadi sebutan oleh masyarakat bahwa dirinya pandai lagi bijak. Salah tuh, bukan begitu caranya wahai rerakan sekalian. Aku sedikit pelik melihat anak-anak Melayu belajar. Sorang-sorang, study group? Apa tuh tak pernah dengar barangkali..ish2 takkan teruk benar..pelik mereka tidak gemar berdiskusi ilmiah. Jika mengumpat dan mengata keaiban manusia agaknya bangsa kita lah yang pakat berkumpul bercerita. Bila ilmu?hmm..Takpelah aku tak belajar lagi. Err kendian je lah aku ada kerja lain. Dan banyak lagi alasan bila di ajak berdiskusi ilmiah secara berkumpulan atau study group. Semalam bagi memastikan kesinambungan study group in last night setiap kali malam exam menjelma diteruskan, aku pergi cari rakan berbangsa Cina. Segala nota dari senior dikeluarkan. Buku photocopy ntoh dari mana tersusun atas meja. Eh pahal aku takde nota2 nie..Segala slide dan nota kuliah rakan2 dari kuliah pengajian lain turut disimpan dan dikongsi. Asalkan ada relation ngan apa dia belajar. Wou..patutla. Aku tah heran kalau dapat best student kalau gini caranya. Apa yang aku heran, bila ler student Melayu nak buat macam tuh? Kalau buat assingment pon setakat buat cukup-cukup makan. Tiada usaha nak dapatkan bahan lebih. Jika projek ke apa ke. Copy dari senior. Edit tukar nama aje..Apa punya loklak Melayu. Aku cukup risau tengok generasi pelapis nie di universiti. Bukan aku bertujuan untuk jatuhkan bangsa sendiri. Bukan tujuan aku mengaibkan orang lain. Bahkan menyedarkan kembali bagi mereka yang masih tertidur. Masih terpinga-pinga mencari matlamat hidup. Apa sangat lah aku sebagai seorang mahsiswa kecil dan tak berdaya mahu melihat bangsa terus unggul di negara sendiri. Apakan daya aku ingin mengubah rakan sekuliah, jika aku sendiri tidak mulakan? Jika aku sendiri terpinga-pinga mencari arah tujuan? Bukan kerana perhatian manusia, hanya kerana si DIA. Kerana tanggungjawab yang aku pikul. Tiada siapa di dunia ini dapat mengubah diri kita jika bukan tuan empunya badan tidak mahu berubah!

Dilema mahasiswa melayu..

0000 4/11/08
G30-324
KRP, UTM.

No comments:

Post a Comment

Sila komen.