Monday, November 17, 2008

Adik hafiz..



salam...malam nih aku termenung panjang..memikirkan hari2 mendatang. Tanggunjawab dan tugas2 yang sedia menanti. Hari ini aku rasa bertambah lagi seorang kenalan yang capai level SAHABAT! Alahamdulillah dah lama aku tunggu saat ini. 3sem. Rasanya layak benar aku nak gelar pemuda ini sahabat. Rasanya rakan terakhir yang yang cpai level ni mase kat matriks dulu my practicum. Saudara fatratullah..kini di u nie aku dah jump sorang. Aku bersyukur. dalam kesyunyian dan pening memikirkan telatah dan kejahilan manusia. masih ada insan2 istimewa disisi aku. Bukan saja waktu senang. malah waktu2 kita perlukan sokongan. Malam ni semasa aku menaip catatan ringkas ini dia tertidur di hadapan aku di meja cafe. menemani aku sepanjang masa. Walau dia seusia dengan aku, disebabkan dia junior coures, dia still respect aku as senior. Dan aku kagum dengan stlye tersendri. Cukup menyenangkan aku. hari ni dia sehari suntuk membawa aku ke bandar baru uda bagi mengruskan jpa. aku pada mulanya ingin naik teksi saja. tapi ntoh pagi tadi datang blok ajak aku naik motor. Berhujan panas. beberapa kali berhenti berteduh di mall bagi elak hujan lebat. Sesekali aku jadi tempat utk dia berdiskusi. Ilmu perancangan dan agama. aku senang dengan sifat rendah dirinya. rakan-rakannya siapa? Itu semua orang2 yang lebih tua dari nya. dari pakcik jual roti john di pasar malam, cashier di pamp station, makcik jual pisang goreng..sebaya?sedikit. Patutla pemikiran dia agak matured jika aku nak compare dengan orang sezaman aku nih. yang masih tercari2 identiti diri. Kononnya dgn mendengar lagu rock yg entah apa-apa itu dinamakan identiti, memakai pakai pakaian sendat dan memusat itu katanya identiti diri mereka, meniru segala aksi dan perlakuan yang entah mana sumber itu namanya identiti mereka katanya. tapi saudara yang aku kenal ini? bukan begitu orangnya. Dia bergaul dari semua jenis. Dari keras hingga tak seberapa keras. dari tua ke orang muda. semua ditegur. Patutla aku tak heran bila aku berjalan dengannya eh ramai plok orang tegur di luar ngalah kan artis. tapi kerana sifat rendah diri beliau membuatkan aku rasa diriku kecik lagi kerdil...

"buatmu teman, aku sentisa mendoakan kalian supaya senantisa bahgia bersama insan tersayang!. Aku doakan kamu sihat sejahtera di dunia dan akhirat. Dengan senyuman dan nasihat mu itu aku semakin nampak jalam yang lurus..Mungkin setakat makan bersama nasi lemak telur di nan senja hari dan mungkin saja dengan telatah tawa mu berdrama dengan aku memecah gelak tawa..semuanya aku masukkan kemas dalam memori".

SALAM PERSAHABATAN

1 comment:

  1. em...teringat plk kate2 dri seorang ulama ni..
    "sesungguhnye..saudaramu yang jujur ialah yang selalu bersamamu, yang bersedia mengorbankan dirinye untuk dirimu..Dan orang apabila zaman berganti, tidak memutuskan hubungan denganmu, sekalipun bercerai denganmu, rase persahabatan tetap untukmu"
    ~smoge persabatan adk hafiz ngn awk berkekalan slamanya~...~*~suha

    ReplyDelete

Sila komen.