Monday, October 20, 2008

edisi khas : MELAKA








"Penulis di jonker walk mencari kapal, tapi malam tu tak jumpa..hee".

salam apa khabar semuanya?bagus?sihat?demam?sakit hati?emosional?apo2 ajo lah..yang penting kita sentiasa bersyukur dengan NYA!. so penulis tak dapat menulis di blog nie beberapa hari coz folo site visit subjek urban design di bandaraya melaka. Sempena lawatan terseubut mari kita ikuti pengalaman penulis di sana..

Jumaat 17/10/08

HUJAN LEBAT!!.penulis terpaksa berlindung sementara di msi selepas menunaikan solat jumaat..hujan mencurah-curah tanpa henti. beg galas jadi teman setia apabila aku pergi ke site visit. Apabila agak reda, aku menyarung stokin dan kasut di tangga tanpa hiraukan hujan. Kuyup. Sedaya upaya aku cuba lindungi laptop di dalam beg dengan menutup beg dengan jaket coklat yg selalu aku pakai ke kuliah. Bus stop fab penuh dengan mereka yg berlindung menantikan hujan berhenti. Ada beberapa coursemate lebih awal menunggu dari aku. Tunggu punya tunggu, bus tak datang2. Aih aku tempah bus start pkul 2.30pm. Nie jam dah terlajak pukul 3pm. Aku mula risau. Mana taknya aku diamanahkan utk menempah bus utk trip kali nie. Bus tiada, jawabnya site visit cancel!. Bila fikirkan pensyarah subjek nie..alamak..so pendekkan cerita. bus utm pon sampai, so kami nak tak nak terpaksa naik dengan basah kuyup!wah lembap. tak selesa. tambah plok aircond bus. sejuk!grr..boleh rasa tak sejuk nie?..tak boleh rasa sudah!hahaha..

Dalam perjalanan kami sempat singgah di RnR Pagoh, rehat dan solat. Hahaha..eh betul kan?bukan RnD ke?hahaha.. :)Sebabkan cosmate lain tak solat dulu, so aku pon solat ler sorang2. bila nak keluar ja surau, lecturer aku tegur sebab tak solat berjemaah..1 point!aku tak beli pe pun, makan jambu batu je..super saver orang kata..hahaha. Kami sampai di melaka around 6pm. Check in Hotel Mansor. Apa yg menarik pasal hotel nie..dia ada 3servis. Hotel, kedai makan (kat bawah) dan kedai runcit (blok hadapan). Tapi hok dok best, tak selesa. Alamak cik adik oi nak selesa dok kat holiday inn la!!haha..kata nak student price..hehehe. Aku satu bilik share ngan 4orang lagi. Aku tidur kat bawah je. ok la ciap ada tv, aircond, almari, bilik air..extra tilam..hahaha..Past solat..maka bermula ler study aku malam tu..di tepi Sungai Melaka!


"Sempat lagi penulis bergambar time lecturer bagi kuliah! Lokasi tepi sg Melaka *pst..belakang tu my lecturer."

After saja sesi kuliah tu, aku pun ambil peluang explore jonker walk tak jauh dari replika kapal portugis tu. Jalan punya jalan, tak jumpa2 kapal yg cik nurul pesan tuh. Eh takkan aku nak bawak balik kapal portugis segedabak besor tuh!!. Hahaha..hah kat sini sibuk dengan orang ramai. Jual mainan, cenderamata, jual makanan. (ntoh halal ke tidak)..hm..pandang depan nampak orang cina, pandang kiri dan kanan pon org cina. pandang belakang aku ternampak lembaga hitam..jeng3. :) takde lah gurou je..eh pendek cerita semua org cina. Padahal dulu kat sinilah zmn kegemilangan melayu pernah wujud. Tapi sekarang, sendiri mau ingat maa..Tak sedor2 diri lagi. Still nak malas dan culas! Ah..udah2 lagi dilayan perasaan ni lagi sakit ya ibu'..biarkan mereka. So balik cerita kita. Sebabkan aku sampai around 12pm kat situ, banyak gerai2 dah dikemas. Tutop lo, sulah malam!.



Then past menyoping cenderamata utk kekawanku, maka aku pon balik ler ke hotel. Ondway tuh sempat lagi aku berpossing kat kapal portugis tuh..haha. Tiba2 datang sorang brother. Seluar pendek. Nampak mcm tak terurus. Bawak gitar warna biru. Hah adik ni dari mane? Nak ke mana? Eh banyak lagi ler soklan dia tanya. Eh kitorang kenal pon tidak. Aku mula tak sedap hati. Sudah la aku sorang je laki time tu with 4 coursemate perempuan. Apa-apa hal aku yang kena protect bebudak nie. YaAllah..risau. Aku ligat fikir camna nak halau laki nih. Aku bagi isyarat dengan mata, cepat2! Balik hotel! Alamak time tu takda ler plok polis ke, orang ke, kereta ke lalu jalan tuh. Betul2 depan muzium maritim. Laki nih asyik ikut kami. Then tiba2 dia nyanyi lagu selamat hari raya! Pulok dah..dalam takut tuh sempat jugak aku nak tergelak..hahaha. Pastu dia mintak RM1. Lapor katanya. Fikirkan keselamatan aku ngan bebudak pompuan nih. Aku pon hulur duit tuh. Pastu boleh plok dia kata..”Dik nie namanya seringgit takut!” mangkuk punya mamat! Habis yg engkau kacau kami mana tak takutnya. Dah2 pergi jauh2! Aku mula tunjuk muka bekeng lagi bengis..hehehe. Padahal pe2 aku cabut dulu agaknya. Ish!. Ciap pesan lagi ok dik belajor rajin2 jadi orang pandai..plok dah.

Sesampai je hotel aku melantak nasi paprik ngn milo ais kat bawah tuh. Emm..walau mahal tapi telan ajolah, perut tak berisi dari tengahari tadi!. Around 1.30am gitu aku pon masuk bilik, mandi, pakai kain pelekat and tidur je kat bawah. Malas nak berebut tidur atas katil.

Sabtu 18/10/08

Kokookoook!!..bunyi ayam dari luar. Ceh mana ada ayam! Hahaha. So past solat subuh, samb tidur, bangun mandi and breakfast nasi lemak plus nescafe panas..emm2 sedap. Pagi ni kami samb kuliah di sekitar jalan kota kat tapak carigali Bastion. Bawah teduhan pokok sebesar peluk dinosour gitu. Angin mendayu sepoi2 bahasa inggeris..hahaha . Lecturer terhenti sebab pensyarah marahkan few student yg tak amik perhatian!. Beliau very sensitive.
I mean very “alert” sampaikan nampak yg manusia tak nampak!..Penghayatan beliau terhadap bandar-manusia-agama cukup amazing. Ternganga edeng mendongar setiap patah tutur katanya. Penuh nasihat, bagi “jadikan manusia” sebenarnya. Bagaimana beliau begitu marah dengan bahlul2, pegawai2 dan pemimpin yg luluskan projek menara taming sari dan dataran pahlawan mall (menutup seluruh permukaan padang). Beliau terangkan betapa parahnya rasuah dalam bidang planning ni, smpai ketika aku boleh kata hmpir tidak pasti adakah aku terselamat dari murka Allah tuh, that mean corner sini nampak rasuah, corner sana ada rasuah. Ya Allah selamatkan lah aku. Aku tahu dia boleh membca minda aku, aku cuba utk berlindung, tapi dengan izin Allah, beliau boleh tahu. Aku fikirkan mungkin boleh lari ke bidang pendidikan dalam planning nie. Tiba2 dia bagitau ttg tanggungjawab dlm bidang itu juga berat, walau rasuah tak sehebat di lapangan, tanpa aku berbicara. Beliau mentarbiah aku pasal hal2 akhlak dan sebagainya. Tanpa aku sedar semuanya dia baca dari mindanya! Semua dosa dan kesilapan lampau secara tak langsung ditegur dengan begitu halus sampai anda takkan perasaan. Seolah-oleh dia bagi tasmilan dan bayangan masih tak terlewat utk aku baiki diri. Dia jelaskan kenapa dalam seramai 40orang student tuh hanya 5-6 org ”terpilih” berbicara dari hati semasa menunggu hujan renyai di dalam pintu gerbang A Famosa. Semuanya dengan izin Allah. Dia mengkehendaki sesuatu maka jadilah. Bergenang air mata aku memikirkan dosa selama nie. Tapi rakan2 aku sedarkah akan tanggungjawab mereka?





Ok2 serius plok catatan nie..hah past saja hujan semua pelajar panjat tangga bukit st paul utk ke puncak. Dari atas ni kita boleh nmpak pemandangan bandar nie, cantik dan romantik. Bukannya aku tak pernah ke Melaka, tapi kali ini aku pergi dengan mata ke3, mata hati yg terkesan oleh syarahan pensyarah aku. Masa panjat tuh maka terjumpa ler aku kapal yang dinginkan sangat kawan sekolej nie. So beli la..simpan tau, nanti boleh balik Rawang naik kapal. Tanda penghargaan sebab berkenalan dengan Im.



Selepas selesai kuliah kat atas tuh, kami diberi tugasan pasal urban design utk diciapkan pulang nanti. Alamak, bertambah ler assigment..hahaha. Sehingga artikel ni ditulis aku masih tak sempat buatnya. Hahaha. Ceh tulis blog boleh.  Selapas checkout, lunch, explore jalan, amik gambar utk tugasan, akhirnya kami berkumpul di dataran stadhuys before balik. Sempat lagi makan cendol kat gerai tepi Sg. Melaka!.



Lawatan akhir ke Kg. Morten. Apa yg menarik kami terpaksa cross Sg Melaka dengan bot ke kg tradisional Melayu Melaka ini yg masih dipelihara akan keaslian senibinanya. Seorang pakcik tua kemas memakai baju batik menyambut kami. Rupanya kawan pensyarah aku. Rumah ini dijadikan tarikan utama pelancong utk melihat keaslian senibina rumah melayu lama. Semasa briefing (speaking tuh!) olh pkcik tuh kami dijamu dengan kuih tradisional. Kat dalam rumah tuh mcm2 ada. Semua barang lama, perabot lama, sempat jugak la aku berpossing kat atas pelamin dengan pelajar internasional dari rusia..heee. Jangan marah.

Trip penghayatan Urban Design di Bandar Melaka ini berakhir. Maka kami pon pulang ke UTM. Ofcourse aku tidur kepenatan dalam bus. Sampai di UTM around 11pm.

2 comments:

  1. im..sebulan dr tarikh im g melaka 17/11 tu kena igt tau!!!!=) hee~
    -cik nurul-

    ReplyDelete
  2. insyaallah..t im bagi kapal kargo!!

    ReplyDelete

Sila komen.