Friday, October 10, 2008

DARI CATATAN REMAJA episod 3

Tapi apa moralnya Aimran oi? Cerita cintan kamu ni sama ngan kat tv je..hahaha. Eh sekurangnya penulis tak frust menonggeng macam mamat yang drive motor tu. Aa... kalau anda memang suka berfikir mesti perasan penulis cerita laksanakan amanah yang diamanahkan. Tak ke tu moral dan pengajaran namanya? Kalau kita ambil positif dari suatu musibah, benefit or hikmah la yang kita dapat. Hmm..Apa yang penulis nak sampaikan, kita berkawan dengan orang lain biar la berkenalan dengan family mereka semua. Sampai adik beradik diorang semua kita kenal. Maknanya kita kenal betul-betul sahabat kita tu. Baru hebat ukhwah kita ya tak? Paling koman orang kata tau jugak la nama kawan kita tu masa nak berborak. Hah tak ingat? Ya ke? atau memang tak mahu ambil tahu pun nama diorang..teruk bebenor..ish2.

Wargh...mata tak mengantuk lagi..mana nak mengantuknya kalau dah tidur petang ya tak? Cukup penulis tidur 40 hari lepas Asar tak ke bengap kepala otak ni... Tapi penulis tidur before Asar kira ke tu?hahaha.. Penulis pun pelik macam mana ilmuan dan tokoh dahulu boleh bahagi masa dengan cukup baik masa berehat mereka. 1/3 hari untuk beribadat, 1/3 lagi bekerja dan 1/3 lagi untuk berehat. Hebat-hebat.

Ish2..”Aimran oi bawak-bawak la pergi cari kerja part time cuti nie. “Engkau duduk di rumah, kerja mana nak cari engkau banyak songeh”..bisik hati. Takpe sekurangnya penulis dapat cuba hobi baru..menulis. “Alahai Aimran setakat menulis dari tadika dah buat?” Memangla tapi, now aku nak cuba mengarang cerita yang mengisahkan hidup sendiri, pengalaman, pandangan, kritikan penulis terhadap apa sahaja yang difikirkan. Kalau tidak ada mereka yang memulakan sesuatu pasti tidak ada yang berani memulakannya, betul tak? Kerana dengan kata-kata seseorang itu jatuh bangun. Dari mundur kepada maju, dari muram jadi ceria, dari bersedih jadi gembira..Menarik. Penulis tak akan pandang belakang lagi. Apa sahaja aktiviti yang membuat penulis berfikir itu lagi bagus dari berkata-kata tapi tiada pengisiannya. Mesti anda pernah mendengar, kata-kata itu lagi tajam dari pedang.
Mahu tidaknya kalau kau dah salah guna memangla..menipu, memfitnah, memaki hamun orang lain. Kadang-kadang tersepak batu pun dimaki hamunnya batu tu. Aduhai manusia. Kesian. Sepatutnya gunakan nikmat-Nya ini sebaik mungkin.

Hmm.. apa yang penulis nak kongsikan ye? Selepas sahaja penulis grade PMR dari SMKHC pada tahun 2003, apply la sekolah teknik. Nak diceritakan sebab apa penulis pilih nak continue study kat sekolah teknik sebab yang utama, penulis rasa sekolah ni dapat didik dan gilap kemahiran, melukis. Minggu terakhir penulis berada di SMKHC penulis cuba survey kursus-kursus yang ditawarkan, penulis jumpa kaunselor buat ujian kerjaya dan tanya senior-senior. Alahamdulillah tiada masalah buat keputusan. Bila tahu sahaja permohonan dibuka, my parent bawak penulis hantar borang di Sekolah Menengah Teknik Gombak..tapi yang nak tergelaknya mula-mula memang la mintak kat sekolah tu sebab dekat. Kemudian mintak tukar sekolah teknik di Terengganu sebab dekat dengan rumah makcik. Last-last penulis mintak kat Kuala Lumpur, Sekolah Menengah Teknik Kuala Lumpur dalam jurusan Kejuruteraan Awam..Wou class jugak kursus ni. Penulis pun menghabiskan masa belajar disitu selama 2 tahun. Penulis rasakan disinilah kematangan dalam semua perkara kehidupan ini mula terbentuk. Jika dahulunya penulis hanya pelajar yang pasif..kini berubah sebaik sahaja penulis masuk ke sekolah ini. Bukan penulis kata sekolah lama tak bagus dalam membina pelajarnya menjadi insaniah yang cemerlang. Cuma penulis tak berani merebut peluang untuk menonjolkan diri mengubah diri. Penulis rasa jika dah mulakan dari mula lagi pasti penulis berada pada tahap yang lebih menyakinkan. Mungkin dalam sesuatu perkara sahaja. Macam public speaking.

----------------------------------- Public Speaking
-----------------------------------------
Penulis perasan bakat ni rupanya dah semulajadi dari penulis kecil tapi silap tak digilapnya. Bila penulis masuk universiti baru penulis bersungguh mengasahnya, gilap betul-betul, mencuba dan seterusnya mencari lapangan untuk dipraktiskan. Sejarah penulis mula minat bercakap di hadapan khalayak ramai ni bermula masa tingkatan 2. Masa tu penulis joint Skim Lencana Anti Dadah, sebuah kelab yang memperjuangkan kesedaran mengenai bahaya dadah ni. Biasa la sekolah. Budak hingusan macam aku ni pun tau bahaya dadah. Masyarakat kat luar yang mengaji tinggi-tinggi tapi fikiran pendek sejengkal dok menelan benda alah ni..rosak-rosak. Balik semula cerita tadi..Aa kami diberikan assignment untuk menyampaikan ucapan mengenai bahaya dadah ni. Kemudian sampai la turn penulis bagi speech suatu hari tu. Di hadapan student lain semasa perhimpunan. Dari form1 sampai form5. Hadapan cikgu-cikgu semua. YaAllah bayangkan masa pengawas bertugas jemput penulis naik pentas... “sekarang dijemput saudara Noor Aimran....”. Rasa terbalik je dunia nie. Gelap mata pun ada. Suara mula-mula kuat, kejap lagi tenggelam balik...hahaha. Punyalah menggigil badan, berpeluh. Jangan kata protokol semua penulis tibainya. Kejap isi kejap pendahuluan. Tapi bila dah mula stabil tiba-tiba penulis langsung tak nampak orang depan aku? Mana semua pergi?
Penulis pun habiskan ucapan bersejarah tu ikut rangka yang aku tulis. Tapi tak berapa nak ikut sebab idea ntah dari mana mencurah-curah masuk. Nak tahu mana mereka pergi? Nanti penulis cerita kemudian..ok aku dah nak masuk tidur. InsyaAllah penulis cuba ciapkan catatan ni sebelum cuti tamat. Esok sambung lagi..

No comments:

Post a Comment

Sila komen.