Tuesday, October 28, 2008

bersediakah aku?

Bersediakah aku?Siapa boleh jawab? Mestilah tuan punya badan..alamak fikiran ku sekali lagi diganggu dengan keiinginan untuk berumah tangga. YaAllah..aku dah dekat nak exam nie..aku tak mahu fokus aku hilang memikirkan hal ini. Lambat lagi rasanya. Tapi kadang2 rasa cam dah dekat! Sehingga aku rasa cukup ke ilmu ku untuk memikul tanggungjawab tersebut? Mungkin ini bisikan syaitan? Atau bisikan hati kecil ku yg murni lagi jujur? Tidak. syaitan pasti menangis apabila cucu Adam nie bernikah bagi elak maksiat dan terjerumus lembah zina! Siapa boleh jawab kalau bukan tuan punya badan. Cukup aku tak mahu ulangi lagi kesilapan! Tapi YaAllah aku hanya hamba lemah. Tak upaya aku menahan perasaan berkasih sayang dan rindu di hati ini. Aku sering bulatkan tekad ku, kalau aku berkenalan dengan muslimah di sini kerana satu..ya kerana ingin mencari pasangan hidup ku. Maafkan aku wahai wanita muslimah semua, aku tak tahu caranya dan tak berupaya. Aku hanya mahsiswa yang masih dahagakan ilmu. Ke hulu hilir dengan laptop untuk menulis catatan di blog, melayari laman web seislamik iluvislam, atau mungkin sahaja mencari bahan bacaan ringan lain. Makan ku hanya lauk biasa bagi seorang pelajar. KFC? Pizza? Sudah cukup mewah bagiku. Mana mungkin aku nak tanggung isteriku? Aku tak bekerja. Aku tidak ada Tapi aku selalu kata pada minda. YA AKU YAKIN!. Kadang kala aku terfikir, eh betul ke cara aku nie?. Adakah aku perlu bagitau padanya? Tak mungkin, mana mungkin aku meluahkan pada yg bukan hak. Nanti dulu sabar..puasa? Sudah. Istikharah? Sudah. Sampai satu tahap aku ingin berjumpa para pensyarah dan khabarkan perasaan hati aku ni..tapi aku malu..Mungkin aku boleh mula dengan berkenalan dengan mama dan ayahnya? Mungkin juga..Tapi apa pula yg difikirkan mereka. Apa pula kata umi dan abah di rumah sana. Aku dapat bayangkan muka merah padam mereka! Bukannya menghalang tapi, yang pasti adakah aku bersedia. Aku dapat bayangkan apa bakal dikata oleh masyarakat di sekeliling aku. Salahkah? Bila jumpa aku cuba tundukkan pandangan, takut syaitan membisik menyuruh memandang matanya yang begitu indah ciptaanNYA. Aku malu melihat wajah seindah itu. Seindah senyuman seorang muslimah. Bukan aku tertarik pada kecantikan nya, tapi kesopanan, budi bicara, wajah keibuaannya menyentuh hatiku. Ada lagi manusia bergelar muslimah dan penuh kesopanan di luar sana? di bandar2 besar? Mungkin di kampung barangkali pon dah mula diserapi kegilaan untuk menjadi kebaratan. Globalisasi kata mereka. YaAllah lindungi lah golongan muslimah ini dari terus ditelan kezaliman dunia. Aku mungkin tak mampu menanggungmu jika aku memilih menikahi mu sekarang. Biasiswa aku? Tidak cukup. Baik jika aku tak mampu sekarang, aku akan teruskan usaha ku menambah ilmu. Aku akan datang balik dengan ilmu penuh didada, dengan segulung ijazah sarjana muda, dengan panggilan untuk datang bekerja. Dengan perasaan penuh tanggunjawab dan amanah, Pada masa itu dengan izinNYA...

“YaAllah pertemukan daku dengan hambaMu yang solehah, muslimah yang sopan akhlaknya, baik budi bicara, tenang dipandangnya, hebat pemikirannya..Jika benarlah perasaan ku ni pada hambamu si…………………tetapkanlah hatiku padanya, hatinya padaku. Seseungguhnya kamu Maha menetahui yang terbaik untuk hambaMU. Permudahkanlah usaha ku ke jalan yg diredahai oleh Mu ……”

*lagu ayat-ayat cinta sebagai latar belakang…..

Penulis
DARI CATATAN REMAJA,
12.27am, 29/10/08
Cafe Sabina, UTM.

No comments:

Post a Comment

Sila komen.