Sunday, December 6, 2009

Memimpin secara SEDERHANA

Salam

Suasana kampus, sunyi. Cuti semester tinggal seminggu lagi. Ada juga yang pulang awal ke kampus utk menyiapkan PSM. Ada juga yang menunggu saat akhir cuti baru pulang ke kampung. Di tahun akhir, masing-masing sibuk, PSM nya. Nak cari kerja lagi. Ada juga terfikir nak sambung belajar, termasuklah aku. Dah lama jugak tak berbual dengan para pensyarah aku. Tak pasti diorang sibuk ke tak. Esok bercadang untuk berjumpa para pensyarah aku, mungkin berbincang hal akademik, politik semasa, atau pengalaman aku ke oversea hari tuh. Ada rezeki boleh juga dikongsi dalam sesi khas bersama rakan-rakan lain yang akan pulang nanti. Buat presentation, macam saudara Hafiz yg pergi ke Hawaii tajaan WWF dulu. Wow..memang best. Aku berharap sangat pengalaman penyertaan aku dalam X-UK dapat dikongsi tak kisah lah secara formal atau tidak.



Owh aku bakal meletakan jawatan..hanya tinggal sebulan sahaja sebelum pilihan raya kampus akan berlangsung. Minggu yang memenatkan..Cukup lah bercuti. Aku memang dah tak sabar nak turun semula. Berucap..berkempen dan berdiskusi akan perancangan pergerakan organisasi. Tertarik dengan kata-kata Obama dalam salah satu bukunya, bagaimana beliau gambarkan perasaan diri sendiri sewaktu diberi peluang untuk bercakap dan berucap. Sepanjang diberi amanah memegang jawatan Pengerusi Jabatan Perhubungan Luar & Pengantarabangsaan (JPLP) suatu yang sukar aku percaya pada mulanya berdasarkan pengalaman aku yang hampir tiada selain mengacarakan majlis rasmi atau persembahan. Aku tidak pernah menjadi sebarang pengarah program sebelum MPP. Apabila diamanahkan untuk menguruskan International Festival UTM melibatkan 14 presiden perwakilan pelajar antarabangsa cukup menguji aku. Bagi aku, sepanjang kita mencapai matlamat itulah adalah sebaik pengajian dan pembelajaran. Aku tidak lahir dalam keluarga ahli politik seperti mana salah seorang rakanku yang merupakan salah seorang anak ahli politik. Dia sangat aktif dalam berpersatuan. Walaupun dia seorang muslimah biasa, ciri kepimpinan dia jelas diwarisi dari ayahandanya. Aku mendapat khabar dia sedang sakit, dan aku berharap rakan sekolahku itu kembali sihat.


Aku teringat lagi sewaktu sesi taaruf semasa memulakan tugas, pernah ditanya mengapa aku memasuki MPP? Salah satu ialah aku mengimpikan suatu “kualiti” pada semua rakan-rakanku di sekeliling termasuk diri sendiri, sukar untuk aku huraikan. Kualiti yang perlu dicapai oleh semua pihak. Oleh sebab itu, aku memerlukan sebuah platform seperti MPP. Untuk menghidupkan suatu budaya bukan lah kerja sekelip mata. Apatah lagi mengubah sikap, pemikiran dan tingkah laku.


Buku Kepimpinan 360 darjah sesuai untuk dibaca oleh pemimpin golongan pertengahan seperti aku (itu yang difahami sewaktu belajar Planning Management di kuliah). Pendekatan bersederhana lebih baik. Tidak ekstremis tidak tentu hala mengikut telunjuk tangan-tangan dari langit!. Aku ini hanya berada di permukaan sahaja, tidak lebih, tidak kurang. Aku lebih berminat akan KEPIMPINAN bukannya politik buta tuli. Aku lebih gemar berdiskusi secara saling mempercayai atau menghormati dari penuh perasaan buruk sangka. Aku lebih gemar memerhati tingkah laku dari berhujah lebih tapi lupa pula untuk bertindak. Ayuh, timbalah ilmu. Bacalah buku bukannya blog picisan. Dengarlah nasihat, berikan pendapat secara terbuka dan matang bukan perasaan. Setiap insan adalah pemimpin. Walau level mana kita berada. Bawah, pertengahan atau atasan. Carilah rakan yang baik kelak kita juga menjadi baik.


“Selamat menghadapi musim pilihan raya untuk semua warga kampus!”

2 comments:

Sila komen.