Tuesday, December 22, 2009

PRK!PRK!PRK!


Ditulis oleh : Noor Aimran Bin Samsudin
Salam dan sejahtera

Bahang PRK mulai mewarnai kampus UTM. Pengatur-pengatur strategik dari kumpulan-kumpulan tertentu mula menyusun secara terperinci dan menyusun calon masing-masing. Tahniah kepada mahasiswa UTM semua! Kita bukan sahaja perlu menjadi seorang yang cemerlang dalam akademik namun dari masa ke semasa perlu membina karakter yang cemerlang. Barangkali para calon sudah berkira-kira akan manifesto yang akan diperdebatkan di sekeliling kampus kelak.

Sekeliling kampus akan mula terpampang muka calon-calon yang menjadi harapan hampir puluhan ribu mahasiswa di UTM ini. Harapan mereka, tidak lain tidak bukan..sejak sekian lama, kebajikan mereka. Kebajikan yang perlu dijaga sepanjang mereka bergelar mahasiswa di kampus ini. Pada pandangan saya, kita perlu mula membuka, melihat dan menilai konteks yang lebih luas sifatnya. Masyarakat di luar sana!, yang menanti perhatian para mahasiswa di dalam kampus. Cukuplah kita hanya berkisar pada kisah ''aku hendak ini..aku hendak itu", sebaliknya kita tukar pula kepada "apa aku boleh bantu pada mereka".

Ayuh mahasiswa sekalian, kita perlu ke luar sana. Menjenguk mereka disana. Cerita kita bukan lagi hanya berkisar pada harga makanan, talian IT, perkhidmatan bas atau apa sahaja yg bersifat tempatan, tetapi kita seharusnya perlu berbicara dalam konteks yang lebih nasional dan meluas sifatnya. Diharapkan pencapaian cemerlang peratusan keluar mengundi bagi setiap fakulti dapat dikekalkan prestasinya seperti mana tahun 2009 malah lebih baik.

BIG IDEA, BIG HOPE!

Keep our campus GREEN
to become SUSTAINABILITY CAMPUS!







No comments:

Post a Comment

Sila komen.