Wednesday, December 23, 2009

Ronda2 KRP

Salam dan sejahtera

Keselamatan kawasan kediaman anda adalah tanggungjawab bersama. Penulis sedikit terkejut apabila dikhabarkan, berlakunya kejadian kecurian di blok yang didiami penulis. Perasaan selamat untuk tinggal di bilik sendiri semakin terhakis. Keselamatan barang berharga dan keselamatan diri sendiri tergugat dengan berlakunya beberapa kes kecurian hanya dalam satu malam sahaja di beberapa blok kediaman pelajar!.

Oleh hal demikian semalam, atas inisiatif pengetua, felo dan JKM KRP sebuah rondaan secara berkumpulan menggunakan motorsikal telah dijalankan. Untuk permulaan, kira-kira 10 mahasiswa telah turut serta dalam rondaan yang bermula dari jam 0200 tersebut. Semua lorong, laluan dan blok dipantau oleh kumpulan peronda dan pergerakan mencurigakan akan dilaporkan dengan segera. Namun sepanjang beberapa jam rondaan tersebut, kami langsung tidak berjumpa dengan pihak keselamatan yang sepatutnya bertanggungjawab terhadap keselamatan kolej-kolej kediaman.

Seharusnya kawalan dan rondaan seperti itu harus dilakukan secara kerap. Bukan sahaja melalui jalan-jalan utama sekitar kampus namun memasuki lorong kecil di blok kediaman. Usaha ini mungkin tidak dapat dilakukan setiap hari oleh warga penghuni kolej atas komitmen mahasiswa untuk menghadiri kuliah disebelah pagi yang akan menyebabkan mereka mengantuk namun usaha murni mewujudkan kawalan rukun tetangga seperti itu harus diberi pujian. Oleh hal demikian, penulis ingin mengajak warga kampus untuk bersama-sama menjaga keselamatan kediaman anda dari kecurian atau apa sahaja bentuk jenayah.

"Banteras KECURIAN tanggungjawab BERSAMA"

No comments:

Post a Comment

Sila komen.