Sunday, December 6, 2009

Catatan peribadi X-UK #1

Bermula pada 23/11 sehingga 30/11/09 yang lalu, seramai 20 orang Majlis Perwakilan Pelajar, Universiti Teknologi Malaysia (MPP UTM) telah mengikuti sebuah program exploration to United Kingdom for Innovation, Communication and Academic Review (X-UK 2009) sekitar kota London dan Paris. Program tersebut dianjurkan MPP UTM sesi 2008/2009. Sepanjang program tersebut berlangsung pelbagai pengalaman dan pengetahuan dapat diperolehi. Berikut adalah catatan peribadi penulis sepanjang mengikuti program X-UK 2009.


ISNIN (23/11/2009)


Pada jam 1030 semua peserta X-UK telah berkumpul di perkarangan Bangunan Pentadbiran sebelum bertolak ke KLIA. Perjalanan ke KLIA sedikit terganggu kerana bas mengalami kerosan teknikal di plaza tol Senai Utara. Walaubagaimanapun selepas tertangguh selama 2jam, pihak Harta Bina UTM telah menghantar bas ganti bagi meneruskan perjalanan kami ke KLIA. Di perkarangan KLIA, kelihatan beberapa buah keluarga meluangkan masa bersama para peserta sebelum check-in. Sebelum melalui proses imegresen, kami diberikan taklimat ringkas oleh wakil agensi yang bertindak sebagai pemandu arah, saudari Jasmine. Beliau sentiasa berusaha memastikan semua peserta mendapat pengetahuan sebaik mungkin berkenaan kawasan yang telah dilawati. Proses imegresen di KLIA lancar dengan penggunaan mesin berteknologi tinggi. Penumpang hanya perlu memasukkan passport mereka dalam sebuah mesin khas dan mengesahkan identiti dengan imbasan cop jari yang hanya mengambil masa kurang 2minit.




Perjalanan ke Kota London mengambil masa sekitar 14jam dengan penerbangan Etihad Airways EY411 pada jam 1945. Kami perlu transit di Abu Dhabi selama 2jam. Di Lapangan Terbang Antarabangsa Abu Dhabi, kawalan keselamatan agak ketat. Dengan wajah yang agak kurang menyenangkan, polis mereka berkawal di pelbagai tempat strategik. Sewaktu proses imbasan, kami terpaksa membuka kasut, tali pinggang dan jaket. Pemeriksaan terperinci akan dilakukan sekirannya mesin tersebut berbunyi. Disebabkan pemeriksaan ketat tersebut, kami kesuntukan masa untuk daftar masuk. Perbezaan waktu juga menyebabkan kami terpaksa menunaikan solat di dalam penerbangan seterusnya, EY 11 pada jam 0135. Penerbangan lancar, dengan layanan dan hidangan yang disediakan oleh syarikat tersebut termasuk paparan skrin individu yang menawarkan tayangan pelbagai video menyebabkan saya tidak begitu bosan di dalam pesawat.

No comments:

Post a Comment

Sila komen.