Sunday, December 13, 2009

Catatan peribadi X-UK #4




KHAMIS (26/11/2009) – Oxford

Seawal jam 0830 lagi, kami telah berkumpul untuk meneruskan program X-UK ke University of Oxford. Lawatan pada hari tersebut dimeriahkan lagi dengan kehadiran Prof. Dr. Mohd Tajudin B. Ninggal, Timbalan Naib Cancelor HEP & Alumni, UTM yang turut serta dalam lawatan ke University of Oxford. Universiti tersebut tidak kurang hebatnya seperti mana di Cambridge. Panorama di sana tidak banyak perbezaannya, bangunan batu bata yang tidak bercat, menara gereja di merata tempat. Cuma jalannya lebih luas dan lebih banyak kawasan lapang atau dataran terbuka. Di kiri dan kanan deretan bangunan lama maish berdiri teguh , dimana setiap fasad bangunan adalah berbeza reka bentuknya. Dari pemerhatian saya, tidak ada satu bangunan mempunyai reka bentuk sama. Selain berkesempatan melawat muzium yang menempatkan artifak dari pelbagai tamadun dunia termasuk mumia. Pelancong turut dibenarkan membawa kamera merakam gambar. Kami turut bertemu sekumpulan pelajar sekolah rendah yang kusyuk mendengar kuliah dari guru mereka. Selain itu yang menariknya, mereka diberikan tugasan tertentu yang perlu disiapkan. Saya sempat berkenalan dan melihat hasil kerja mereka termasuk melukis arca yang dilihat dan bakal dijadikan poskad khas oleh muzium!. Proses pembelajaran seperti itu pada pendapat saya sangat baik untuk dipraktiskan di Malaysia supaya para pelajar tidak berasa jemu menghabiskan masa pembelajaran dan pengajaran di dalam kelas sebaliknya beberapa siri lawatan sambil belajar perlu diatur. Pada usia yang muda, mereka telah didedahkan dengan sejarah tamadun dunia, bukan sahaja dengan pembacaan buku sejarah malah melihat secara dekat arca dan pelbagai artifak. Kami turut dibantu 2 pelajar Malaysia yang menuntut di Oxford iaitu Saudari Alia dan Zetty bersama-sama membantu kami melawat sekitar University of Oxford yang juga rakan kepada Saudari Nurul Asyikin (pengarah program).

Pemandangan di sekitar Oxford sangat mengagumkan. Di hadapan bangunan Christ Church terdapat sebuah padang ragut menghijau yang sangat luas. Beberapa ekor lembu berbulu seperti biri-biri (sesuai dengan cuaca tempatan) sedang berehat berhampiran pagar. Selain itu terdapat sebatang sungai kecil. Terdapat beberapa ekor itik berenang menghampiri kami walaupun daun kering dihulur. Bersih dan suasana sekeliling begitu nyaman ditambah cuaca yang agak baik. Jalan tidak berturap dan berbatu halus di hadapan bangunan tersebut menghubungkan ke beberapa kawasan yang lain. Begitulah keadaan kampus Oxford, sepanjang perjalanan tidak pula terjumpa sampah, walau pembalut gula-gula. Graduan bersilih ganti, usia bangunan terus bertambah, persekitaran terus dipelihara.

Bayaran dikenakan sebanyak 4pound untuk melawat Chirst Church. Selain menempatkan bilik tempat perbincangan, terdapat sebuah dewan makan istimewa yang menjadi pilihan latarbelakang sebuah filem yang di adaptasikan dari sebuah novel, Harry Porter. Kami difahamkan Saudari Alia dan Zetty, bangunan tersebut digunakan oleh pelajar elit, terdiri daripada golongan bangsawan seluruh dunia. Mereka diasingkan dan menikmati pelbagai kemudahan, termasuk jalan khas supaya tidak bertembung dengan pelajar biasa. Dewan makan yang tersusun rapi dengan pinggan mangkuk dan meja memanjang, kemas tersusun. Cermin berwarna-warni membenarkan cahaya matahari memasuki dewan. Kemasan kayu pada dinding jelas menunjukkan kemasyuran dalam melahirkan graduan dan tokoh-tokoh dunia. Gambar-gambar berbingkai, bekas graduan mereka yang terkenal melekat kemas di dinding. Mereka amat menghargai nilai seni dan sejarah. Difahamkan oleh Custodians (pengawal yang menjaga dan membantu para pelancong), terdapat kira-kira 500 pelajar elit yang sedang mengikuti pengajian. Loceng akan bergema di Oxford mengikut waktu tertentu termasuk waktu makan mereka dan pelawat tidak dibenarkan memasuki dewan tersebut!.

2 comments:

  1. Salaam..
    Shikin buka tudung?
    Sekadar bertanya, menyahihkan pandangan mata..
    Terimakasih.

    ReplyDelete
  2. salam...moga sihat di sana...
    take care

    ReplyDelete

Sila komen.