Sunday, September 27, 2009

Syawal kali 21

Allahamdulillah diberi lagi sekumit peluang untuk terus bernafas di celah ruang yang sempit di dunia ini. Peluang yang harus diguna sebaik mungkin selagi kita digelar sebagai insan. Setiap insan pula pasti ada PenciptaNya. Rugilah si insan tadi jika tidak menggunakan peluang tersebut untuk sentiasa melakukan perubahan ke arah kebaikan. Sekali lagi Ramadhan pergi, sekali lagi Syawal bertemu.

Sudah 21 tahun rupanya aku disini. Di dunia sementara ini. Aku semakin mengerti erti Syawal. Setiap tahun persepsi aku berubah. Sewaktu umur mula mencecah usia awal remaja, Syawal hanya sebuah perayaan. Terlalu kaku pemahaman aku. Pergi solat sunat di pagi hari, balik bersalaman dgn ahli keluarga dan seterusnya aktiviti mengisi perut. Begitulah pemahaman ku. Syawal menjadi malap lagi apabila tahun tertentu aku tidak dapat beraya bersama rakan-rakan ku. Kekadang aku lupa walau serapat mana pun rakan dengan kita, ahli keluarga juga harus diutamakan. Setiap tahun juga aku 'menyusahkan' umiku utk membuat open house bagi mengajak kawan ke rumah walaupun aku tahu masa tersebut keluargaku menghadapi masalah kewangan.

Aku terlupa bahawa kedua orang tuaku hanya inginkan anaknya meluangkan masa bersama. Kini dengan faktor jarak dan kesibukan aku di menara gading, terasa sedikit hubungan kekeluargaan agak jauh. Namun raya kali ke-21 ini mula membuka mata hati ku untuk lebih memahami apa sebenarnya Syawal itu. Dalam teguran Umi yang agak direct itu sebenarnya ada benda yang nak disampaikan yang selama ini aku tak perasan...Tapi alahamdulillah. Dalam proses utk mnjadi seorang yang lebih baik ini, aku lebih mudah untuk memahami isi hati orang tuaku. Kini sesuai dengan umurku, lebih banyak kebebasan diberikan kepada diriku untuk memilih haluan kehidupan sendiri. Dengan sedikit sebanyak nasihat dan teguran secara tak langsung (sehingga tak sedar) selama ini. Maafkanku Umi jika Syawal kali ini membuat Umi terasa.....Maafkanku jika selama ini aku tidak tahu bagaimana ingin luahkan perasaan yang terpendam di dalam jiwa. Semuanya dipendam dan ditelan tanpa dikongsi walau aku tahu kedua orang tuaku sangat mengambil berat akan hal anak-anaknya..

Terima kasih Umi & Abah kerana menemani aku ke rumah keluarga disana..doakan Dikran menjadi anak yang soleh, pemimpin yang amanah dan ayah yang mithali kelak.

No comments:

Post a Comment

Sila komen.