Sunday, September 13, 2009

Mak baru Im #1

















Program Homestay Kg. Serkam, Jasin, Melaka.


Pada mulanya saya agak keberatan untuk mengikuti program anjuran KPT ni. Sebenarnya penulis telah mendaftar untuk mengikuti kursus perkahwinan anjuran HEP di UTM yang juga berlangsung serentak dengan program ini. En. Fauzi, Pen. Pendafar beberapa kali memujuk saya untuk join sama. Alamak dah dua kali terlepas pergi kursus nih..huhuhu. Beliau meminta jasa baik saya untuk mencari kenalan dari pelajar antarabangsa (IS) yg berminat. Kami bertolak dari UTM padaa 11/9/2009 selepas solat Jumaat. Saya dilantik menjadi wakil pelajar untuk program tersebut. Ini adalah pengalaman pertama saya tinggal bersama keluarga angkat. Jumlah mahasiswa yg mengikuti program ini seramai 22orang. Terdiri daripada pelbagai negara seperti Nigeria, Myanmar, Iraq, Libya dll. Hanya 4 dari Malaysia, saya seorang sahaja lelaki.


Sebaik tiba di sebuah tempat, kami disambut dengan paluan kompang oleh anak muda kampong berbaju batik yg telah menunggu kami dari pukul 3pm. Kami tiba sekitar 5.30pm. Para peserta sangat exited terutamanya IS. Di majlis penyerahan anak angkat kepada family angkat, saya turut diberi peluang memberi ucapan bagi mewakili delegasi. Sekitar 6pm masing pulang ke rumah keluarga masing2 di kg tersebut. My partner is Libyan student, Mohammad. He is master student. My adopt family is Pn. Zaiton family. Umur like my grandmother. Mak sangat ramah orangnya. 3anak perempuan tinggal bersama. Semuanya sudah berkahwin. Walaupon suami mak dah meninggal, rumah tu tak sunyi dari keriuhan si Angah, Along dan cucu lain. Semua dijaga oleh mak. Kakak (angkat) semua kerja sebagai cikgu mengikut jejak ayah (angkat).


Saya sempat menolong mak memasak menyediakan juadah berbuka. Ayam goreng, sup ayam ngan kalian.. “mak, saya nie memang tak pandai memasak, tapi kalau nak tolong tuh boleh la..hee” kantoi..memang tak pandai memasak. Takpe kang orang umah yang masakkan. So kami berbuka same,Si Mohammad little bit shy..maybe tak biasa. Saya relax je..yolah tuh. Malu gak..sometime panggil mak, jap lagi panggil makcik..hahaha. Selepas solat berjemaah ngan Mohammad di rumah, sambil2 tgok TV. Beborak ler pasal keluarga masing2. Saya ler jadi translator kat mak utk si Mohammad nih. Mak kate nasib baik ler dpt sorang student Malaysia. Ada family dapat anak angkatnya keduanya IS.

Pukul 9pm kami berkumpul untuk lawatan ke Melaka City. Mak ngan si Along (Cucu) ikut sekali. Bus riuh ngan suara budak2 nih. Exited..student Malaysia diam je..maybe tak biasa ngan telatah IS yg agak hiperaktif. Hee.seronok giler dapat incharge public relation and internationalization department in MPP dapat kenal a lots of people dari other country. Then kami pergi ke River Cruise. Take journey through Melaka River. That is my second experience. By the way, I become tourist guide on that boat..huhu..lintang pukang English. Ok ler..plus minus tgok diorang mcm paham je ape yg di explain..hee. Ape lagi Cerita pasal Urban Design le..hee proud to be Ayah Said student (Dr.Syed Zainol Abidin is FAB lecturer, who has responsible person get Heritage city title from UNESCO for Melaka & Georgetown). Habis je journey tuh..ramai plok ler mabuk laut (I mean sungai la..) Isk2..kesian benor. Then pkul 12pm terus balik ke rumah masing.


The best part is..i feel really like my hometown. Because of they hospitality and very welcoming. That is very good program that we can introduce our culture to outside world. Mula-mula rasa malu jugak. Nengok mak ramah sikit, saya pon layan je orang2 tua..dah macam baru kahwin ler plok. Tinggal ngan keluarga baru. Mak mertua..hahaha..isk2. Insyallah nanti saya akan jemput mak utk datang ke majlis saya.. J Ok lah saya nak sambung tidor jap. Karang nak pergi menoreh..


Rumah mak angkat (Pn. Zaiton)

12/9/2009

7.24am

No comments:

Post a Comment

Sila komen.