Wednesday, July 7, 2010

Mandi bogel; filem kita makin melampau


Mandi bogel; filem kita makin melampau
Salam,

Tergerak tangan untuk menulis apabila terbaca sebuah laporan di akhbar..seorang pelakon di Malaysia berbogel bagi menjayakan sebuah babak sedang mandi dalam filem terbaru karya seorang penerbit tempatan. Lebih mengejutkan penerbit berkenaan menyatakan "kesediaannya berbuat demikian semata-mata kerana mahu menghayati watak berkenaan", seperti mana yang dilaporkan akhbar terbabit. Timbul persoalan disini, dimana nilai agama, moral & tatasusila pada para penerbit serta pengarah filem tempatan kita pada hari ini. Walaupun tidak semua penerbit filem pada hari ini sering melakukan pelbagai kontroversi dalam karya-karya mereka, kejadian terbaru seperti ini haruslah diambil perhatian oleh pihak berkenaan. Terma "kebebasan dalam berkarya" TIDAK boleh dijadikan lampu hijau bagi golongan artis, selibriti, penerbit filem, iklan atau sesiapa saja bagi melanggar hukum syarak, moral, adab dan akhlak.

Dalam konteks Malaysia, majoritinya adalah penganut agama Islam, dimana masyarakat kita masih mengamalkan gaya hidup Islam selain kaum-kaum lain yang masih mempunyai nilai moral yang tinggi. Seharusnya para penerbit filem di negara kita perlu memikirkan sesuatu karya yang lebih sesuai dengan gaya hidup di negara kita. Masyarakat kita bukan seperti di negara Eropah, malah amat jauh sekali.

Sungguh pelik dalam usaha negara membangunkan dan mendidik masyarakat berfikiran kelas pertama, kita dilonggokkan dengan cerita-cerita karut marut, dedah-mendedah dan pelbagai budaya hedonisme yang semakin menjadi-jadi. Tidak cukupkah dengan pelbagai kuman-kuman dan penyakit sosial yang sedang merebak sepantas H1N1 dalam masyarakat kini? Buang anak, berzina, merogol saudara kandung dan sebagainya. Sudah pasti kelak, jika filem ini ditayangkan kelak, golongan sasarannya ialah anak muda. Agaknya apa akan terjadi selepas anak muda yang berpasangan ke panggung wayang selepas menonton filem yang menggairahkan seperti ini?. Saya berpendapat sudah pasti sasaran golongan pendokong hedonisme seperti ini adalah suatu usaha licik, yang ingin terus menerus merosakan golongan muda di zaman ini.

Sudah tibanya, pihak kerajaan khususnya LPFM misalnya mengawal dan melarang penerbitan filem seumpa ini. Jika kini, pelakon secara terang dan bebas mengenakan pakaian sendat, menampakkan alur dada atau punggung mereka dalam filem tempatan, adakah kita ingin membiarkan adegan pasangan di atas katil juga akan ditanyangkan kepada masyarakat kita? Walau apa jua label perfileman yang digunakan kelak, sudah pasti filem seumpama ini menghina masyarakat kita..seolah-olah menggalakkan lagi masalah moral.

Saya mencadangkan supaya ditubuhkan suatu Suruhanjaya Perfileman di Malaysia dimana dibarisi oleh mereka yang arif dalam agama, budaya dan dunia perfileman itu sendiri. Diharapkan dengan penubuhan suruhanjaya tersebut dapat diisi oleh pemikir dan orang yang lebih berilmu supaya filem dan drama kita lebih berkualiti. Bukannya dilonggokkan dengan adegan-adegan murahan seperti mandi bogel, bercium dan berasmara. Saya juga mencadangkan pusat pengajian di Malaysia khususnya yang menawarkan program pengajian dunia perfileman menerapkan nilai-nilai murni dan agama dalam berkarya. Kita perlu melahirkan penerbit, pengarah, pelakon dan artis yang mempunyai ilmu pengetahuan, nilai dan berakhlak tinggi kerana zaman kini mereka sering dijadikan idola oleh anak muda.

"Hedonisme merosakkan masyarakat"









2 comments:

  1. Salam. Selamat berblogging im. Skang baru ak tengok ko punye blog layout smartt sket. he

    ReplyDelete
  2. waalaikumusalam...hee..mnjmput admin blog lain..tlg edit hee tq tu cik ana

    ReplyDelete

Sila komen.