Wednesday, May 19, 2010

Dalam kenangan Pudu Jail


Tersentak saya apabila membaca sebuah artikel di surat akhbar yang menyatakan Pudu Jail yang siap dibina 1895 akan dirobohkan bagi memberi laluan kepada sebuah projek komersial yang diusahan oleh UDA Holding. Bukit Bintang City Center bakal dibina di atas tapak penjara tersebut yang terletak berhampiran Berjaya Time Square di Jalan Hang Tuah. Pudu Jail kini telah ditutup pada 1996 dan banduan telah dipindahkan ke Penjara Sg. Buloh yang dibina oleh UDA bagi menggantikan tapak tersebut.

Struktur usang tersebut kini terbiar walaupun pada suatu ketika dahulu pernah dibuka kepada orang ramai sebagai muzium oleh Jabatan Penjara Malaysia yang menawarkan pameran bilik kurungan dan demonstrasi hukuman gantung yang pernah menggamit ribuan pengunjung ke situ. Ketika itu penulis masih bersekolah rendah dan terpaksa berasak dan beratur panjang bagi melihat dengan dekat akan suasana di dalam penjara. Sekali sekala ketika berkunjung ke kawasan Bukit Bintang lensa kamera milik penulis tidak pernah lupa menangkap beberapa gambar kenangan di sekitar kawasan tersebut. Namun apa yang mengecewakan penulis adalah kenyataan Pengarah Urusan UDA, Datuk Jaafar Abu Hassan yang menyatakan..



Adaka
h atas dasar tersebut semua bangunan warisan kita di seluruh negara wajar dirobohkan dan digantikan oleh pembangunan moden. Memang tidak dinafikan bahawa pembangunan BBCC bakal memberi pulangan yang lebih lumayan kepada UDA daripada sebuah tembok batu bata berkulat, namun alasan bangunan tersebut tidak disenaraikan dalam UNESCO menyebabkan tidak perlu dipertahankan adalah sesuatu yang tidak wajar. Pudu Jail juga telah menyumbangkan kepada pembinaan karektor di kawasan sekitar dalam dunia seni bina negara kita.

Mengapa tidak diusahakan sebuah usaha pembaikpulihan agar kompleks penjara berbentuk X tersebut dapat dikekalkan. Sektor pelancongan adalah yang terbaik untuk diusahakan seperti aktiviti heritage trail. BBCC yang masih diperingkat kelulusan pihak DBKL perlu mengambil kira Garis Panduan Pengekalan Bangunan Di Dalam Kawasan Pusat Bandar Kuala Lumpur, nilai sejarah & sentimental lain. Namun apakan daya bangunan seperti Pudu Jail untuk bertahan lama di era moden melawan tuntutan "pembangunan moden yang perlu mengorbankan warisan" seperti itu dan banyak lagi di kawasan lain. Deretan rumah kedai tradisional dan bangunan warisan lain kini semakin lama semakin berkurangan bagi memenuhi tuntutan pembangunan. Masyarakat kita sendiri seharusnya menyayangi warisan seni bina sendiri agar dapat dipertontonkan kepada generasi akan datang bukannya dengan hanya mengharapkan UNESCO semata-mata!


Penulis adalah Mahasiswa Tahun3
Ijazah Sarjana Muda Perancangan Bandar & Wilayah
Fakulti Alam Bina, UTM

1 comment:

  1. Susah kalau cakap dengan org yg asyik memikirkan wang ringgit mcm2 alasan... dan tak reti menilai sesuatu dengan baik.. pada mereka yg penting aku kaya..... fikirkan...

    ReplyDelete

Sila komen.