Thursday, April 22, 2010

Minda ligat


Minda ligat


Salam & sejahtera


Dalam minda ligat idea berlegar-legar. Terbiar. Rugi rasanya kalau tidak digunakan sebaik mungkin. Menghadapi minggu peperiksaan dan aktiviti harian yang tidak pernah jemu menjengah penulis. Alahamdulillah selesai sudah menjawab peperiksaan. Semester ke 7 & 8 bakal menjengah. Tahun ke-4 bakal dilalui dengan penulisan PSM. Minggu peperiksaan macam-macam cerita, lihat dan dengar. Ada lagi mahasiswa tidak percaya dengan keupayaan diri sendiri dengan meniru. Tunggang terbalik memikirkan jenis toyol nak bawak dalam dewan atau tandas! Orang lain tergolek-golek menelaah, kita sibuk tulis nota kecil untuk diletakkan dalam poket. Teori bijak pandai di alam kampus ada dua, pertama sila menelaah last minute sebab kita dah tahu soalan yang bakal keluar!. Kedua tak guna study awal, sebab nanti sampai hari exam kita lupa so baik kita study last minute, fresh katanya. Penulis dipelawa untuk mencuba teori mereka, satu semester jadi taruhan. Ada berani..?. Hargai ilmu seperti hargai nyawa. Paling tidak hargailah ilmu kita itu seperti duit anda sendiri.


Profesionalisme apa benda tuh? Pelik saja bunyinya. Kesian melihat rakan yang terpaksa menghadapi masalah disebabkan ketidakupayaan seorang insan bergelar professional. Apa nak buat? Kesian penulis melihat beliau menangis. Sebagai mahasiswa awak ada hak, jika gagal merayu pada beliau sila buat aduan pada pihak yang lebih tinggi dan berkuasa. Kualiti kerja awak memang hebat dan penulis yakin anda memang layak. Kalau tidak bagaimana dapat dean list setiap semester?. Dia ada masalah peribadi, biarkan. Kepada semua penjawat awam bekerjalah dengan sebaik mungkin, bertugas dengan penuh etika dan bertanggungjawab. Ini masalahnya apabila mencampur aduk urusan kerja dengan politik, masalah peribadi dan lain-lain. Time mengeteh kita sembang politik. Semoga perkhidmatan yang diberikan penjawat awam di negara kita semakin berkualiti pada suatu hari nanti.


“Oh tidak, ini bukan tugas saya. Sepatutnya tugas unit ini, jabatan ini..”. Menolak tanggungjawab kepada pihak tertentu memang senang. Melaksanakan tanggungjawab pula susah. Sepatutnya kita seharunya berusaha mencari usaha bukannya berusaha memikirkan alasan. Jika bertahun-tahun asyik “tolak-tolak” sampai bila nak ciap kerja?. Buatlah tugas yang diberikan seperti mana sesuai dengan bidang tugas dan skop kerja jabatan atau unit kita. Jika ada kelapangan apa salahnya keluar sedikit daripada bidang tugas dan kelaziman, membantu? Jangan kata nak membantu, kerja sedia ada pun beribu alasan. Jom kerja.


Isu-isu semasa?. Isu-isu yang sedang berlaku disekeliling anda. Buang anak, kahwin awal, pilihan raya kecil sehingga kisah budak menipu dengan gelaran kerabat diraja. Semuanya terpampang di media massa. Dikupas dan dibincang bersama di restoran mamak mahupun pejabat. Kepincangan institusi bekerluarga? Bagaimana perkara ini boleh menyumbang kepada masalah yang menyelubungi masyarakat kita. Ramai pemikir di negara kita runsing. Kita sedar? Kita peduli?. Ambil tahu dan mari bantu sama.


Setiap perkara yang berlaku disekeliling ada pengajaran dan moral yang boleh kita pelajari. Tinggal lagi hanya sejauh mana diri kita ingin mengambil peduli dan cakna. Tapi awas!. Jangan sampai ambil tahu sahaja. Tidak cukup. Sebaiknya ambil tahu dan ambil tindakan. Barulah cemerlang diri. Tak gitu?

No comments:

Post a Comment

Sila komen.