Monday, March 8, 2010

USR-FAB


6 Mac 2010, Kg. Kong Kong Laut-Seramai 150 mahasiswa dari Fakulti Alam Bina, Universiti Teknologi Malaysia telah mengikuti program berasaskan khidmat masyarakat, University Social Responsibility-Faculty of Built Environment (USR-FAB). Program USR-FAB ini telah dianjurkan secara bersama Majlis Perwakilan Pelajar UTM (MPP UTM) bersama Persatuan Mahasiswa Perancang Bandar dan Wilayah (PEWIBAWA), Persatuan Arkitek (Architect), Persatuan Seni Bina Lanskap (Earth) dan Persatuan Juru Ukur Bahan (QS-Bina) dan telah mendapat kerjasama dari pihak Majlis Perbadaran Pasir Gudang (MPPG).


Program USR-FAB diadakan bagi menggalakkan mahasiswa UTM dengan kerja-kerja kemasyarakatan seperti gotong royong selain menerapkan pelbagai kemahiran insaniah dan nilai-nilai kelestarian dalam jiwa mahasiswa. Sek. Keb Kong Kong Laut, Pasir Gudang telah dipilih sebagai sekolah angkat USR-FAB bagi menjalankan aktivti tersebut.


Terdapat pelbagai aktivti telah dianjurkan sempena USR-FAB seperti mural, menanam pokok, memperhiaskan halaman sekolah dengan kerja-kerja lanskap, sukaneka, sesi motivasi dan sukaneka. Selain itu pelbagai sumbangan telah diterima oleh pasukan USR-FAB seperti sebilangan naskah Al Quran dan Yassin bagi kemudahan surau sekolah yang telah didermakan oleh Pusat Islam UTM, peralatan teknikal dari MPPG, pelbagai jenis hiasan tumbuhan dari Pusat Nurseri UTM serta sumbangan peribadi dari pelabagai pihak lain.


Pihak sekolah melalui Guru Besar iaitu En. Basir B. Hj. Konit turut menyusun sebuah lawatan ke kilang perusahaan kerepek serta aktiviti menyelusuri Sg. Johor dengan bot. Sesi sebelah petang telah dipenuhi dengan slot motivasi kecemerlangan yang disampaikan sendiri oleh pengarah program, Noor Aimran B Samsudin merangkap Setiausaha Agung MPP. Barisan fasilitator turut membantu menjayakan slot LDK bersama-sama pelajar sekolah. Di sebelah petang, acara sukaneka, perlawanan bola sepak antara USR-FAB dan belia tempatan telah mendapat sambutan meriah.


Antara acara yang dipertandingkan dalam sukaneka ialah tarik tali dan pelbagai permainan lain. Kehadiran penduduk kampung memeriahkan lagi aktiviti tersebut. Dalam perlawanan persahabatan bola sepak, pasukan USR-FAB telah tewas kepada pasukan belia tempatan sebanyak 3-1. Program USR-FAB turut disertai oleh mahasiswa antarabangsa yang menuntut di UTM iaitu dari Indonesia (1 orang), Kazakhstan (1 orang), dan Nigeria (2 orang).


Sepasukan petugas dari Jabatan Perkhidmatan Awam, Johor Bahru turut hadir berada di sekolah sepanjang hari sebagai langkah berjaga-jaga. Majlis penyampaian hadiah diadakan di sebalah petang manakala acara perasmian penutupan disempurnakan oleh Dekan Fakulti Alam Bina, Prof. Madya Dr. Ahmad Nazri B. Muhd. Ludin pada sebelah malam. Secara keseluruhan program USR-FAB telah mencapai matlamatnya selain dapat mengeratkan lagi hubungan silaturahim antara mahasiswa dengan masyarakat setempat sekaligus memperkenalkan aktiviti kelestarian kepada mereka.

Disediakan oleh,


(NOOR AIMRAN B SAMSUDIN)

Pengarah,

USR-FAB 2010

*Setiausaha Agung MPP UTM Sesi 2009/2010

1 comment:

Sila komen.