Friday, March 12, 2010

Aku PENDIDIK?

Aku PENDIDIK
Ada seperkara yang boleh dipelajari hari ini, dimana kita ingin meletakkan penghormatan pada seseorang yang layak mengikut statusnya namun perlakuannya pula tidak menggambarkan beliau patut diberi penghormatannya. Adakah dengan berlagak 'sekepala' kita akan diterima sekumpulan pihak? jawapannya TIDAK. Walau apa jua matlamat kita dalam segala urusan harian kita, tidak perlu seseorang itu mengorbankan sebuah nilai, kepercayaan malah prinsip hidup sendiri supaya dapat diterima oleh orang lain. Sebagai contoh, apabila kita diarahkan melakukan sesuatu yang tidak elok atau berfaedah oleh ketua kita, haruskah kita mengikut buta tuli walaupun kita mempunyai prinsip bahawa dengan melakukan perlakuan tersebut tidak mendatangkan manfaat apatah mendapat dosa.
Sejauh mana apabila timbul konflik dalam diri, kita dapat mempertahankan prinsip hidup tersebut? Kisah para sahabat yang diseksa kerana memelihara kesucian agama namun prinsip, kepercayaan mereka tetap terpelihara seharusnya menjadi tauladan. Dalam konteks alam kampus, barisan pendidik sewajarnya mempunyai karektor sebagai seorang pendidik. Tidak perlu terikut dengan jiwa muda walaupun kita sememangnya muda. Seharusnya kita perlu menampilkan imej yang lebih sihat, benar-benar cintakan ilmu dan suka sampaikan ilmu, bukannya mencari kesalahan atas tujuan mengaibkan muridnya. Seharusnya kita perlu menjadi pendidik yang hebat. Mungkin pelik bunyinya apabila anak murid menasihati gurunya..tapi itulah realiti dunia.
Saya percaya ramai pendidik yang benar-benar ikhlas dalam menyampaikan ilmu..dan saya kenal mereka. Namun sedikit sebanyak pengalaman hari ini membuka perspektif baru dalam pemikiran saya. Usah bercita-cita menggapai bintang, jika masih belum membuat roketnya..
Ayuh pendidik jom UBAH!
Ayuh mahasiswa jom RESPECT!

No comments:

Post a Comment

Sila komen.