Monday, November 23, 2009

Bersamamu TV3-KRP




Pada 21/11/2009 lalu aku sempat menyertai program Bersamamu TV3- KRP di Sg. Ayam, Batu Pahat, Johor. Kami bergerak secara berkonvoi dari UTM dengan 3 buah van. Perjalanan mengambil masa 2jam. Dalam perjalanan tersebut kami berhenti ke sebuah kilang pemprosesan makanan ringan (IKS) yg turut menaja bantuan bagi menjayakan program Bersamamu kali ini. Beberapa barangan keperlauan harian turut ditaja oleh pihak kolej mahupun persendirian.

Rumah keluarga tersebut berada jauh dari jalan utama. Ditemani kebun dan belukar disekeliling pondon usang, disitulah keluarga tersebut membesarkan 5orang anaknya yang masih kecil. Paling besar darjah 6 yang baru sahaja mengambil UPSR. Disana kami disambut oleh krew TV3 dan pasukan sukarelawan NGO tempatan. Pondok kecil tanpa dinding dan elektrik tersebut hanya mempunyai sebuah bilik. Untuk ke lot tanah tersebut, kami terpaksa menyeberangi sebuah titian yang merentangi parit. Dikelilingi oleh tanaman seperti pisang dan tumbuhan lain, ketua keluarga tersebut cukup gigih orangnya walaupun ada juga pihak yang masih bersikap jumud.

Melihat terlantarnya salah seorang adik kecil mengerang kesakitan akibat sakit perut di atas tilam uzur tanpa mampu ke klinik untuk menerima rawatan, menyentuh perasaan aku. Kami turut mengambil peluang membantu membersihkan halaman dan bergotong royong membuat batas untuk bercucuk tanam. Adik beradik tersebut turut diberikan dorongan dan motivasi supaya mereka tetap gigih dan tabah mengharungi liku-liku hidup dan berjaya kelak dalam pelajaran mereka. Kepada para pemimpin tempatan, turunlah ke sekitar kawasan anda melihat kedaifan penduduk. Bantulah mana yang mampu. Jangalah bersikap sombong. Sesungguhnya penglibatan aku kali ini mengingatkan tugas sebagai seorang yang digelar PEMIMPIN

1 comment:

Sila komen.